Grote overheidsprogramma’s als (Ont)Regel de Zorg ten spijt, de ongewenste effecten van de zorgbureaucratie blijken nog steeds moeilijk te overwinnen. In een recente Kamerbrief licht Agema een tipje van de sluier op over hoe zij het wil gaan aanpakken: door slim gebruik te maken van innovaties. “Ik geef medewerkers de regie terug over hun roosters, over hun loopbaan en over hoe en waar ze hun werk het beste kunnen doen.”
Knop 1: Medewerker op één
Door de medewerker op één te zetten is de minister volgens ons op de goede weg om inderdaad regeldruk te verminderen. Als ActiZ hebben samen met de vakbonden de medewerker op één gezet in een manifest en in de CAO VVT. Dat gaat niet alleen over een hogere beloning en minder werkdruk. Het gaat zeker ook om het terugbrengen van de administratieve lasten. Bijvoorbeeld door geen onnodige metingen en registraties meer te doen. Alleen metingen die informatie opleveren die bruikbaar zijn voor de eigen zorgorganisatie, cliënten, naasten en medewerkers zijn nuttig. Stop met alle andere registraties zoals hygiënecodes of tempratuurlijsten. Hierin is met de invoering van het nieuwe Generiek Kwaliteitskompas voor de verpleeghuiszorg en wijkverpleging al een stap gemaakt.
Knop 2: Zorginkoop versimpelen
Een andere mogelijkheid om iets aan bureaucratie te doen, ligt in de zorginkoop. De ondertekenaars van het Integraal Zorgakkoord (IZA) spraken af om de administratieve lasten te verlagen en ongecontracteerde zorg te beperken. Maar de inkoopdocumenten zijn nog steeds vuistdikke stukken met uiteenlopende voorwaarden voor de inkoop van wijkverpleging, eerstelijnsverblijf en geriatrische revalidatiezorg. Al die verschillende eisen en voorwaarden van verschillende zorgverzekeraars werken door tot op de werkvloer. Dat moet en kan anders en daar kan de minister zeker een rol spelen.
Knop 3: Innovatie
Ten slotte verwachten we net zoals de minister veel van innovatie. Om een concreet voorbeeld te geven: Zorgaanbieder Mijzo heeft met nieuwe technologieën zorgmedewerkers kunnen ontlasten. Zorgprofessionals kunnen al sprekend belangrijke gegevens uitwisselen in het elektronisch cliëntdossier (ECD). Dit is efficiënt en draagt bij aan de verlaging van administratieve lasten. Het levert maar liefst een tijdwinst op van 30 procent voor zorgmedewerkers.
En dan is de winst in werkplezier nog buiten beschouwing gebleven.
Positief
Het heilige doel van Agema is dus wat de ActiZ betreft zeker haalbaar. Sterker; als we er met z’n allen de schouders onder zetten zouden we zomaar flink de bijl kunnen zetten in de onnodige papierwinkel van de zorg. Wij helpen de minister er graag bij!
Door Anneke Westerlaken, voorzitter van de brancheverenging ActiZ