Beeld: Kobus Louw / Getty Images / iStock
De vakbond hield de enquête aan de vooravond van de onderhandelingen voor een nieuwe cao VVT. Ruim 470 duizend mensen die in de vvt werken vallen onder de cao. De huidige cao loopt af op 31 december 2024.
Werkdruk
Van de respondenten zegt 77 procent dat de werkdruk de afgelopen twee jaar verder is toegenomen. Belangrijkste redenen daarvoor zijn een tekort aan collega’s en meer cliënten die intensieve zorg nodig hebben. “Door het grote tekort aan collega’s worden de werknemers toch vaak buiten werktijd gebeld. Maar liefst 60 procent van de respondenten geeft aan dat dit regelmatig gebeurt, ondanks afspraken hierover in de huidige cao”, zegt Bert de Haas, bestuurder FNV Zorg & Welzijn.
Lonen
Ondanks dat de lonen de afgelopen periode tussen de 10 en 15 procent stegen, heeft twee derde van de respondenten nog moeite om rond te komen. De FNV wil dan ook dat de lonen in 2025 met 7 procent omhoog gaan.
Daarnaast geven veel medewerkers aan graag tot hun pensioen in de sector willen blijven werken. Voor 70 procent van de respondenten is het dan wel nodig om ander of lichter werk te willen doen om het werk vol te houden. Ook willen ze afspraken over minder uren werken in de laatste jaren voor het pensioen.
De Haas: “Ik hoop dat de werkgevers echt beseffen dat een ommekeer nodig is, anders loopt de sector leeg, terwijl er nu al grote personeelstekorten zijn.”
Peter Koopman
FNV heeft zeker gelijk dat het aantal patiënten dat thuis of in het verpleeghuis meer intensieve professionele zorg behoeft toeneemt en dat daarmee ook de werklast hoger wordt. Wat ik vreemd vind is de eis om daarvoor de gehele CAO in 2025 met 7% te verhogen. Ja er werken veel medewerkers in de VVT, maar in het primair proces, verpleging en verzorging, zijn het de niet de ondersteunende “mede-“ maar de “meewerkers”: helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen waarom het gaat. Overvraag dus niet en wees eerlijk over de primaire doelgroep. Deze als vaandel voor allen te “misbruiken” belemmert een echte oplossing, toch?
J Vandenberg
Zolang organisaties maar drukker zijn met de wall of acreditaties die in de publieke hal of gang te vinden is zal er weinig in de basale doelstelling veranderen.
Over het algemeen wordt erg veel oeverloos gesproken en beschreven door deels overbodige divisies.
De patient moet steeds langer wachten op zorg en geneeskundige hulp. Bedden zijn vaak met een goed kletsverhaal geblokkeerd. Zorgmedewerkers zijn toenemend matig opgeleid ondanks eindrermen op schrift.
Het wordt tijd dat vooral verzorgenden en verpleegkundigen een opleiding volgen die met minder verrassingen aansluit op het werk.
De starheid van dit persisterend weigeren nekt organisaties. Want de meeste problemen zijn er echt omdat de zuster en broeder er niet meer is. Want alleen om die reden zijn bedden of plaatsen gesloten.
Dan heeft de ploeg voor thuis het ook steeds drukker.