“De afgelopen jaren kregen we steeds meer signalen van huisartsen dat zij zich onvoldoende herkennen in de wijze waarop reviews worden verzameld en gedeeld via Zorgkaart. Voor zorgverleners is niet helder hoe ZorgkaartNederland precies te werk gaat, welke criteria gelden voor publicatie van reviews en welke controle en/of verificatie de redactie toepast om bijvoorbeeld te toetsen of de persoon die de review plaatst ook echt patiënt is van de arts in kwestie”, schrijft de LHV op de eigen website. Ook lijkt de informatie op Zorgkaart de patiënt “onvoldoende te helpen in de keuze voor een goede zorgverlener”.
Patiëntenfederatie
De Patiëntenfederatie zegt verbaasd te zijn over de redenen die de LHV aandraagt om uit de adviesraad te stappen. Volgens de federatie zijn er dit jaar zo’n 250.000 reviews op Zorgkaart “die voldoen aan onze strenge gedragscode”, en komt bijna 80 procent daarvan binnen via een geverifieerde route. “Dit betekent dat we zeker weten dat de patiënt die de waardering schrijft ook daadwerkelijk bij de betreffende zorgverlener is geweest. In verschillende sectoren van de zorg werken we naar grote tevredenheid – ook van zorgaanbieders – op deze manier.”
De organisatie stelt dat het aantal betrouwbare reviews in de huisartsenzorg achterblijft, omdat juist de LHV en huisartsen weerstand boden om ook in de huisartsenzorg op deze manier te gaan werken. “Wij betreuren dat de LHV niet verder samen met ons en andere partijen wil optrekken om ZorgkaartNederland te blijven verbeteren. De 1 miljoen bezoekers die het platform maandelijks ontvangt tonen aan hoe groot de behoefte is van patiënten aan betrouwbare keuze-informatie.” (ANP)
E.Kriek
” De 1 miljoen bezoekers die het platform maandelijks ontvangt tonen aan hoe groot de behoefte is van patiënten aan betrouwbare keuze-informatie.”
En juist daarom stapt de LHV uit dit onbetrouwbare initiatief.
Veel te laat, maar toch: bravo, LHV.
c.blankers1@kpnplanet.nl
Ook ik maak gebruik van Zorgkaart Nederland. Het moge zo zijn dat zorg bij sommige huisartsen te wensen overlaat. De patiënt wordt niet serieus genomen. Assistente geeft namens de arts de boodschap dat patiënt zich moet melden bij het ziekenhuis zonder verwijs. Patiënt vangt bot en wordt teruggestuurd. Patiënt loopt maanden met hetzelfde probleem er wordt heen en weer gestuurd. Van eigen huisarts naar vervanger. Nog niet gepubliceerd op Zorgkaart Nederland. LHV moet een onderzoek gaan doen over het functioneren van haar leden. We hebben wel met een andere generatie artsen te maken. Dan maar zonder LHV verder maar de zorgkaart moet bereikbaar blijven.
Alberts
Simpel gezegd, je weet niet met zekerheid wie er reageert en waarom, en dus niet in hoeverre de beoordeling echt is en kloppend. Zorgkaart is daarom niet betrouwbaar, het verbaasde me dat de LHV er nog zo lang mee te maken heeft willen hebben.