Zorg is een bewogen sector; er zijn veel mensen die complexe zorg nodig hebben en steeds minder mensen die dat kunnen bieden. Met dat gegeven wordt het informeren van eigen medewerkers steeds crucialer. Goede interne communicatie draagt niet alleen bij aan behoud van personeel, maar ook aan het verbeteren van de werkomgeving en het aantrekken van nieuw talent.
Betrokkenheid en uitwisselen met elkaar
Stel je voor dat je elke zaterdagochtend een voetbalwedstrijd speelt met je vertrouwde teamgenoten. Op een zaterdag kom je op de club op de afgesproken tijd, maar dan blijkt je wedstrijd te zijn verplaatst naar de zondag. Niemand heeft jou persoonlijk geïnformeerd. Hoe voel je je dan? Het is misschien een gekke analogie, maar dit is wat vaak gebeurt in de soms ietwat logge zorgorganisaties. Het beleid dat wordt gesmeed bereikt de sterspelers in het veld niet. En dat is zonde, want in een overspannen arbeidsmarkt liggen er tal van kapers op de kust.
Goede interne communicatie is als de coach die ervoor zorgt dat spelers weten wat er van hen wordt verwacht, waar het team naartoe werkt en hoe hun inspanningen bijdragen aan het grotere geheel. Een speler wil niet alleen deel uitmaken van een team, maar ook voelen dat zijn mening telt. Dat hij wordt gewaardeerd en betrokken wordt.
Transparantie en vertrouwen
Als je op een hoog tempo zorg moet leveren, kunnen misverstanden al gauw leiden tot frustratie en een ontevreden gevoel. Daarom is het des te belangrijker om als organisatie via interne communicatie zo transparant mogelijk te zijn. En dat betekent open zijn over dingen die misschien niet helemaal gaan zoals je zou willen. Juist door je als organisatie soms kwetsbaar op te stellen, bouw je vertrouwen op. Ga maar na: de vrienden aan wie jij jouw diepste geheimen toevertrouwt, staan vaak het dichtst bij jou. Dus wees transparant en spreek vertrouwen uit: zo voelt personeel zich gesteund, zelfs in uitdagende tijden.
Binding
De zorg kent per sector een uitgekiende CAO. Personeel kun je dus niet aan de organisatie binden op basis van een concurrerend salaris. Dat betekent dat andere factoren zwaarder moeten wegen. Goede interne communicatie draagt bij aan een sterke organisatiecultuur. Het draagt uit waar de organisatie voor staat, maar maakt de medewerker ook deelgenoot van deze missie en visie. Vooral door medewerkers te betrekken bij besluitvorming, ontstaat er trots en loyaliteit.
Nieuw talent aantrekken
Een zorgorganisatie met een sterke interne communicatiecultuur heeft een streepje voor op de arbeidsmarkt. Waarom? Omdat tevreden medewerkers vaak ambassadeurs worden. Ze delen hun positieve ervaringen met anderen, zowel in hun persoonlijke netwerk als online. Dat draagt bij aan een sterk werkgeversmerk.
Inspelen op veranderingen
Met nijpende personeelstekorten, personeelsuitval, veel zpp’ers, nieuwe wet- en regelgeving en innovaties die zich in rap tempo opvolgen, moeten zorgorganisaties flexibel en wendbaar zijn. Effectieve interne communicatie is dus essentieel om collega’s goed te informeren en te activeren. Als informatie vroegtijdig en duidelijk wordt overgebracht en als medewerkers zich deelgenoot van de veranderingen en uitdagingen voelen, hebben innovaties kans van slagen.
Samenwerkingsafspraken
Iedereen in de zorg zet zijn beste beentje voor. Toch kan er door de haast onduidelijkheid ontstaan over afspraken. Goede interne communicatie helpt om taken, verantwoordelijkheden en prioriteiten helder te maken. Dit zorgt ervoor dat medewerkers efficiënter kunnen werken en minder stress ervaren. Richt je als zorgorganisatie daarom niet sec op de patiënt als primaire communicatiedoelgroep, maar heb ook oog voor de medewerker.