Maar Wibra gaf niet op. Onder leiding van Bas Duijsens werd een rigoureuze transformatie ingezet. Het bedrijf pakte niet alleen de zichtbare problemen aan, zoals de winkeluitstraling, maar ook de achterliggende strategie en werkwijze. En met succes. In 2024 openden ze bijna elke week een nieuwe vestiging! Ze kregen dit voor elkaar door onder andere te focussen op de volgende drie thema’s.
- Behoud je kernwaarde, maar verbeter de beleving
Betaalbaarheid en eenvoud bleven de kern van Wibra, maar nu met een frisse uitstraling. Dit betekent niet alleen dat de prijzen laag blijven, maar ook dat de winkels en producten aantrekkelijker worden gepresenteerd. De verouderde uitstraling van de winkels is bijvoorbeeld grondig aangepakt. Schone, overzichtelijke winkels met betere verlichting en een moderne inrichting zorgen voor een fijnere winkelervaring. Dit spreekt nieuwe doelgroepen aan zoals bijvoorbeeld de koopjesjagers, zonder de traditionele klanten te verliezen. Het assortiment werd ook uitgebreid met trendy en seizoensgebonden artikelen rondom bijvoorbeeld Valentijnsdag, Suikerfeest en Koningsdag.
- Stop met dingen die niet werken
Wibra werkt zonder private equity en financiert alles zelf. Dit dwingt het bedrijf tot zorgvuldige planning en slimme investeringen. Bij het aantreden van Duijssens was de meerderheid van de winkels in België niet winstgevend. Deze werden zo snel mogelijk gesloten. Nieuwe winkels worden alleen geopend op strategische locaties, vaak in de buurt van supermarkten, waar veel potentie ligt. Inmiddels breidt Wibra niet alleen meer uit in Nederland, maar ook in België en Frankrijk.
- Investeer in je medewerkers
Een essentieel onderdeel van de wederopstanding is de trots die medewerkers opnieuw voelen. Door bijvoorbeeld nieuwe bedrijfskleding werd niet alleen hun professionaliteit benadrukt, maar keerde ook hun motivatie en gevoel van verbondenheid terug. Ook het actief betrekken bij de bedrijfsdoelen en het investeren in trainingen en opleidingen hielp daarbij. Dit soort investeringen gaf het personeel én de klanten het gevoel dat Wibra weer relevant was. Het imago van ‘lelijk eendje’ is inmiddels verdwenen. Dit straalt door naar de klanten, die niet alleen de producten, maar ook de service waarderen. De medewerkers zijn daarmee een sleutel tot het succes.
Wat kan de zorg hiervan leren?
De zorgsector staat net zo onder druk als Wibra enkele jaren geleden. Kosten stijgen, personeelstekorten nemen toe en patiënten hebben steeds hogere verwachtingen. Maar de lessen van Wibra laten zien dat zelfs in moeilijke tijden een transformatie mogelijk is.
- Behoud je kernwaarde, maar verbeter de beleving
Net zoals Wibra trouw bleef aan betaalbaarheid, moet de zorg blijven staan voor toegankelijkheid en kwaliteit. Tegelijkertijd is het belangrijk om nieuwe manieren te vinden om deze waarden te versterken, bijvoorbeeld door technologie of een andere dienstverlening. Maak van de zorginstelling een plek waar patiënten en medewerkers zich welkom voelen. Dit kan in de vorm van een gastvrije ontvangst, maar ook door overzichtelijke processen of het verminderen van administratieve lasten. Dit heeft zowel impact op de patiënten als de medewerkers.
2. Stop met dingen die niet werken
In de zorg blijven we vaak vasthouden aan werkwijzen, systemen en projecten die hun doel allang niet meer bereiken. Terwijl juist het loslaten van ineffectieve processen ruimte kan scheppen voor verbetering. Denk bijvoorbeeld aan administratieve lasten die blijven groeien, behandelmethoden die net zo goed door een andere organisaties kunnen worden geleverd of protocollen die niet meer aansluiten bij de laatste inzichten zoals ik laatst schreef in mijn blog over het UMCG. Net zoals Wibra koos voor het sluiten van verliesgevende winkels en het richten op strategische locaties, zou de zorg ook bewuster keuzes kunnen maken: stoppen met bureaucratie die weinig waarde toevoegt en investeren in initiatieven die écht bijdragen aan betere zorg voor patiënten. Pas wanneer we durven loslaten wat niet werkt, ontstaat ruimte om te groeien en verbeteren. Zo bouwen we aan een zorgstelsel dat toekomstbestendig is en aansluit bij de behoeften van medewerkers én patiënten.
3. Investeer in je medewerkers
Ik schreef er al veel vaker over: behandel je medewerkers als MIP’s (Most Important Persons)! Door te investeren in zaken die de professionaliteit en waardering voor hun werk benadrukken, zoals moderne hulpmiddelen en minder administratie, ontstaat er nieuwe energie op de werkvloer. Creëer kansen voor persoonlijke ontwikkeling en betrek zorgverleners actief bij het bepalen van beleid of verbetertrajecten. Het versterkt niet alleen hun motivatie, maar ook hun eigenaarschap over het zorgproces. Deze aandacht voor medewerkers vertaalt zich direct naar betere ervaringen voor patiënten, die niet alleen hoogwaardige zorg ontvangen, maar ook een warme en betrokken benadering ervaren. Uiteindelijk zijn het de medewerkers die het verschil maken en de kwaliteit en menselijkheid van de zorg bepalen!
Van een ‘lelijk eendje’ naar een stralende zwaan – als Wibra dat kan, kan de zorg dat toch ook! Met welk thema gaat u het nieuwe jaar aan de slag?
—————————————————–
Joris Arts is auteur van het boek ‘Wat de zorg kan leren van … – 46 eyeopeners uit andere sectoren’. Hij plaatst elke week op woensdag een blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Die blogs verschijnen ook op Skipr. Die reeks is hier te vinden.