660465892
In Nederland is een proactieve vorm van Telecare eigenlijk nog een onbekend fenomeen. Dat is gek, want technisch zijn we helemaal klaar voor de proactieve, preventieve en persoonlijke aanpak van digitaal ondersteunde zorg. We zijn bijvoorbeeld veel verder dan Spanje, waar honderdduizenden mensen al gebruik maken van Telecare. Dus kunnen we grote stappen maken.
Tijdens de Kennisdag Personenalarmering op 18 juni in Nieuwegein, georganiseerd door Actiz, kennisorganisatie WDTM voor (woon)zorgtechnologie en branchevereniging ZorgThuisNL , laat Ester Sarquella de stand van zaken in de Spaanse Telecare-sector zien. Sarquella is directive board member van de Catalan Society for Digital Health en director digital health bij Tunstall Healthcare Southern Europe.
Persoonlijk
Tunstall biedt al sinds 1994 Telecare in Spanje, die in de loop der jaren steeds meer proactief en persoonlijk werd. Het begon met ondersteuning bij noodsituaties of eenzaamheid. Daar kwamen al snel preventie en veiligheidssensoren bij, er werd geïnvesteerd in mobiele alarmering en adaptive technology en vanaf twee jaar geleden wordt ingezet op persoonlijke service, screening en maatwerk. “Welk level van ondersteuning precies nodig is, bepalen we door middel van uitgebreide assessments met onder andere thuisvisites”, zegt Sarquella. Op basis daarvan wordt een persoonlijk zorgplan gemaakt. Dat voorkomt enerzijds overbodige monitoring en anderzijds niet-toereikende monitoring. Tunstall hanteert vier service levels: basis, medium, hoog en hoog risico. Op basis daarvan wordt de zorg bepaald. Sarquella geeft als voorbeeld valpreventie. Dat werd vroeger aangeboden aan de hoogste levels, terwijl het bij de laagste levels juist het meest relevant is. Die mensen bewegen immers nog het meest.
Preventief
Zorg op afstand zoals in Spanje is bedacht met de filosofie om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen en uit het ziekenhuis te houden. Inmiddels levert Tunstall daar zorg op afstand aan ruim 300 duizend gebruikers. Dat is ongeveer een derde van de Spaanse markt. Zo’n dertien procent van de zorg die Tunstall biedt is te omschrijven als ‘reactief’: tele-operators met scholing in de zorg reageren op alarmmeldingen en telefonische vragen van cliënten. De rest van de zorg is proactief en door monitoring en de juiste inzet van data ook steeds meer persoonlijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat ouderen bij een naderende griepepidemie gezondheidsadvies krijgen of leefstijladviezen bij een hittegolf. Maar er zijn ook vroegsignaleringprogramma’s voor dementie en protocollen voor misbruik- en zelfmoordpreventie, laat Sarquella zien. Zij ziet Telecare als ‘hub’ van waaruit alle digitale health en care thuis geregeld worden. En dat verlengt het thuis kunnen blijven wonen significant, zo toont Ester Sarquella. Het aantal jaren dat mensen gebruik maken van Telecare is tussen 2010 en 2016 gestegen van 2,99 naar 4,13 en de lijn blijft stijgen.
Kosten
In de toekomst wil Tunstall zich onder andere richten op continue monitoring voor leefstijlanalyse, waarbij mobiele alarmering met geofencing of locatiebepaling, vroegsignaleringsprogramma’s voor dementie, klinische telemonitoringprogramma’s voor mensen met chronische aandoeningen, palliatieve zorg, misbruik- en zelfmoordpreventie en professionele ontwikkeling/carrièresupport steeds verder geïntegreerd worden in deze proactieve aanpak van Telecare. Het model van proactieve, preventieve en persoonlijke aanpak van digitaal ondersteunde zorg wordt ook stap voor stap uitgerold in de Spaanse regio’s. Er zijn nu acht centra in Spanje, waar speciaal getrainde tele-operators werken, legt Sarquella uit. Maar er is ook Europese interesse, in Engeland en bij de Nederlandse thuiszorgorganisaties. “Wij lopen twee of drie stappen achter dit systeem aan”, zegt Hans Buijing, bestuurder van branchevereniging ZorgThuisNL. Hij zag Tunstalls Telecare al eerder in Birmingham en besloot Sarquella in Nieuwegein uit te nodigen. “We moeten al vroeg met ondersteuning, begeleiding en lichte zorg beginnen om zware zorg te voorkomen. Men is dan nog niet voor zorg geïndiceerd maar wel al kwetsbaar of aan het worden. Dat voorkomt dure opnames in een ziekenhuis of verpleeghuis”, aldus Buijing. Ester Sarquella illustreert dat met een simpele rekensom: “De kosten voor één nacht in het ziekenhuis zijn gelijk aan die voor een jaar lang Telecare.”
Mindset
De Nederlandse infrastructuur is veel verder dan die in Spanje, concluderen Sarquella en Buijing. “Dat betekent dat we een enorme stap kunnen maken als we Telecare met een proactieve aanpak hier invoeren”, zegt Buijing. “Het belangrijkste is niet dat we de techniek overnemen, maar de Spaanse visie. Het gaat om de mindset.” Dat is Ester Sarquella met hem eens. “Telecare gaat om een andere manier van zorg bieden”, zo vat ze samen.