Betere zorg door het splitsen van logistiek en service
Webshops en apps maken het ons mogelijk zaken te regelen vanuit de luie stoel. Denk aan het thuis laten bezorgen van boodschappen. Maar voor de
huisarts, de apotheek en het ziekenhuis moeten we nog steeds de deur uit. Dat is lang niet altijd nodig,
vindt Huub Zijlstra, sectormanager Health van PostNL. “We kunnen de patiënt en de zorgsector
veel tijd besparen als we zorgtaken scheiden van logistiek en service.”
Webshops en apps maken het ons mogelijk zaken te regelen vanuit de luie stoel. Denk aan het thuis laten bezorgen van boodschappen. Maar voor de huisarts, de apotheek en het ziekenhuis moeten we nog steeds de deur uit. Dat is lang niet altijd nodig, vindt Huub Zijlstra, sectormanager Health van PostNL. “We kunnen de patiënt en de zorgsector veel tijd besparen als we zorgtaken scheiden van logistiek en service.”
Maar liefst 70 tot 80 procent van de processen in de zorg zijn logistieke processen. Patiënten die van A naar B gaan, proceslogistiek of goederenlogistiek. “Die zaken pakt de zorgsector allemaal zelf op, terwijl dat hun kerntaak niet is”, zegt Huub Zijlstra van PostNL. “Neem nou een chemokuur. Je gaat eerst naar het ziekenhuis voor een bloedafnametest. Op basis van de bloedwaarden en het ziektebeloop krijg je wel of niet een chemokuur. Denk eens aan al die handelingen die nodig zijn voor dit proces: dat kan toch anders? Met een vingerprik thuis kun je ook twee dagen van tevoren die bloedtest doen. Daardoor hoeft de patiënt minder tijd in het ziekenhuis door te brengen. En het ziekenhuis kan de stroom patiënten anders organiseren en bijvoorbeeld druk verlichten in de ochtenden.”
De patiënt van nu wil meer
Zijlstra ziet drie grote trends in de zorgsector: “We kunnen, weten en willen meer. Door nieuwe technologieën en innovaties is er veel meer mogelijk. De nieuwe Apple Watch kan bijvoorbeeld afwijkingen in de hartslag nauwkeuriger detecteren dan professionele hulpmiddelen die in het ziekenhuis worden gebruikt. We beschikken over meer data dan ooit. Daardoor kunnen we makkelijker tijdig en op afstand ingrijpen en het zorgproces beter plannen. En dat is hard nodig. De zorgvraag neemt alleen maar toe, terwijl de houdbaarheid van de kwaliteit van zorg op het spel staat.”
Ook de patiënt wil verandering zien, weet Zijlstra. “We worden in andere sectoren enorm verwend. We vinden het gemak van webshops zoals bol.com of Coolblue heel gewoon. Nu is het nog zo dat zorg de patiënt ‘overkomt’, maar hij wordt steeds mondiger en gaat meer eisen stellen. ‘Waarom moet ik die spullen ophalen bij het ziekenhuis?’ En ja: als bol.com het kan, waarom de zorg dan niet?”
Meesurfen op innovatiegolf
Om mee te gaan met de ontwikkelingen, zouden zorgpartijen nieuwe partnerschappen moeten aangaan, vindt Zijlstra. “Ze hoeven niet zelf het wiel uit te vinden, maar kunnen juist aanhaken bij wat al beschikbaar is. PostNL kan de stromen van en naar het ziekenhuis optimaliseren. Eigenlijk doen we dat al: we zorgen voor bezorging van de bevolkingsonderzoeken, bezorgen afnamekits bij de consument, verzorgen de diagnostische retourzending naar het lab en bezorgen ook hulpmiddelen thuis. Zelfs over de drempel, als mensen moeilijk ter been of ziek zijn en een helpende hand kunnen gebruiken. Ook leveren we medicatie onder de juiste condities, zoals op de juiste temperatuur, bij de patiënt en in gewenste tijdvakken. Wij brengen de zorg dus al thuis, maar zien dat het beter kan. Waar is ketenverkorting of optimalisatie mogelijk? Denk daar eens over na. Samen kunnen we de hoge kwaliteit van zorg behouden en tegelijkertijd de patiënt nóg beter van dienst zijn.”
Meer informatie: www.postnl.nl/health