506541978
Op Twitter is commotie ontstaan doordat de Nederlandse Zorgautoriteit meerdere accounts heeft geblokkeerd. De NZa vond dat haar medewerkers persoonlijk werden aangevallen op sociale media. De NZa gaat de blokkades opheffen.
Op het discussieplatform regende het de afgelopen tijd reacties over de blokkeeractie. Met verschillende statements lieten geblokkeerde twitteraars hun onvrede over de NZa blijken.
Zouden jullie even aan de @Zorgautoriteit willen doorgeven (want ze kunnen me niet lezen, want ik ben geblokt) dat ik ze uitdaag mij bij Twitter aan te geven. Als ik werkelijk zo persoonlijk grievend zou zijn geweest, dan is dát de weg. Kom maar op!!! #metjelaster
— Bart Bruijn (@Bartissimus) 14 mei 2019
Waarna de NZa als volgt reageerde:
Beste @lorelei3112 en @Bartissimus
Het te pas en onpas blocken van tweeps is wel het allerlaagste en allerlaatste wat je in communicatie kan doen. Het is ook buitengewoon DOM van @Zorgautoriteit. Door jullie te weren laat een autoriteit zien dat ze er zelf niet bovenstaan. #NZA https://t.co/QSXTH41oVy pic.twitter.com/nmsgNYC7RC— fysio en pedagogiek (@Hazewind0183) 13 mei 2019
Vergeten zorgverleners
Sietske Ligtvoet, woordvoerder NZa, licht toe waarom de tumult eigenlijk ontstond. De fout lag namelijk in eerste instantie bij de NZa zelf, aldus Ligtvoet. “Onlangs verstuurden we een enquête waarmee we inzicht wilden krijgen in hoe mensen informatie van en over ons vinden.” In de enquête waren verschillende doelgroepen opgenomen, zoals beleidsmedewerkers, accountants, zorginkopers, etcetera. Alleen waren de zorgverleners over het hoofd gezien. “Daar ontstonden natuurlijk vragen over. Als NZa vinden we het absoluut geen probleem om op onze fouten gewezen te worden. We staan altijd open voor dialoog en feedback.”
Het was echter de toon waarop bepaalde mensen berichten stuurden via Twitter, die slecht viel bij de NZa. De drie geblokkeerde personen in kwestie zouden NZa-medewerkers persoonlijk hebben aangevallen, onder andere door te verwijzen naar LinkedIN-profielen. “En dat is in strijd met onze sociale media codes. Het ging voor ons te ver, en daarom besloten we ze te blokkeren.”
Blokkades opgeheven
Het NZa-team zal de blokkades weer opheffen omdat “open dialoog belangrijk is”, aldus Ligtvoet. Ook biedt de NZa via Twitter excuses aan voor de blokkeeractie. Het social media team van de NZa heeft een aantal huisregels online gezet, waarin de NZa gedragscodes te lezen zijn.