Het Maasstad Ziekenhuis en Huisartsenposten Rijnmond intensiveren de samenwerking tussen de huisartsenpost (HAP) en de spoedeisende hulp (SEH). Doel van de samenwerking is om uiteindelijk één balie voor spoed te realiseren. Hiertoe hebben zij op 6 februari een intentieovereenkomst gesloten.
Uitgangspunt voor de samenwerking is één balie en één beoordeling voor patiënten die zich op eigen initiatief en zonder verwijzing melden voor spoedzorg. “Voor de patiënt moet het acute zorgproces als één traject worden ervaren”, zegt Peter Langenbach, voorzitter raad van bestuur van het Maasstad Ziekenhuis. “Dit past ook bij de visie van het Maasstad Ziekenhuis om 24/7 spoedzorg op hoog niveau te leveren.”
De samenwerking zorgt volgens de organisaties voor een betere doorstroming, waarbij het streven is om de juiste zorg te bieden door een huisarts of een medisch specialist. Hierdoor kunnen beide partijen efficiënter werken en de werkdruk verlagen. Ook moet het leiden tot kortere wachttijden en verbetering van de patiëntveiligheid door betere afstemming tussen zorgverleners.
Binnenkort starten het Maasstad Ziekenhuis en Huisartsenposten Rijnmond een proef rondom de inrichting van het spoedloket. De proef vindt plaats in doordeweekse nachten, van maandag tot donderdag. Uiteindelijk moet dit resulteren in vaste afspraken voor samenwerking.