BrabantZorg heeft een protestbrief naar de NZa gestuurd. Het weigert vanaf 1 december de wachttijden voor casemanagement dementie te registreren. Als zorgmedewerkers zich met onnodige administratie moeten bezighouden, dan worden de wachttijden alleen maar langer.
Dat meldt BrabantZorg op haar website. De brief is ondertekend door de raad van bestuur, raad van toezicht, cliëntenraad en ondernemingsraad.
Vertrouwen
Volgens Brabant Zorg belooft Den Haag wel om het aantal regels te verminderen, maar in werkelijkheid komen er alleen maar regels bij. “Het is dweilen met de kraan open.” Het bestuur van BrabantZorg wil dat zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd daadwerkelijk aan zorg kunnen besteden in plaats van aan overbodige administratieve handelingen. “Het is tijd om zorgprofessionals te vertrouwen en alleen registraties verplicht te stellen, wanneer de cliënt daarbij gebaat is”, zegt Felicia Brandsma, lid van de raad van bestuur. “Dat vergroot de kwaliteit van zorg en het plezier dat medewerkers in hun werk hebben.”
Treeknorm
“BrabantZorg kent geen lange wachttijden voor mensen met dementie en voldoet aan de geldende Treeknorm van zes weken”, zegt Brandsma. “Het registreren van de wachttijd verkort de wachttijd niet maar veroorzaakt juist een toename van de wachttijd. De medewerkers die zorg aan mensen met dementie verlenen, kunnen door deze extra administratieve taak, minder tijd besteden aan zorg.”
De NZa kan Brabant Zorg boetes opleggen als ze regels niet uitvoert. Een woordvoerder zegt tegen Omroep Brabant dat er eerst nog eens gesproken wordt met Brabant Zorg. Volgens hem is het belangrijk dat de wachtlijsten voor demente ouderen worden bijgehouden. “Het is geen onnodige regel. We moeten inzicht hebben in de lengte van wachtlijsten.”
De instelling maakte er eerder al bezwaar tegen dat ze een dubbele registratie moest bijhouden van het medicijngebruik van ouderen.