Bij huisbezoeken aan pgb-houders hebben medewerkers van de zorgkantoren ook in 2017 weer misstanden aan het licht gebracht. Zo zijn gevallen van verwaarlozing en onverantwoorde situaties ontdekt, alsook een aantal gevallen van fraude met het persoonsgebonden budget.
De huisbezoeken zijn in 2012 door toenmalig staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) in het leven geroepen om pgb-fraude op te sporen. Bureau Vektis rapporteert in opdracht van het ministerie over de huisbezoeken. In totaal zijn er zo’n 40 duizend mensen die van een pgb gebruik maken. De medewerkers van de zorgkantoren legden in 2017 13 duizend huisbezoeken af.
Bij 220 van deze bezoeken kregen de medewerkers een vermoeden van fraude. Dat is met 1,7 procent van de gevallen ongeveer even vaak als in de 2016 (1,9 procent) en 2015 (1,4 procent). Hierbij bleek overigens de zorgverlener de boosdoener en niet de budgethouder. In deze situaties is het fraudeteam van het zorgkantoor ingeschakeld.
Naast fraude werd bij 370 bezoeken oneigenlijk gebruik gesignaleerd. Ook dat vermoeden richtte zich vooral op de zorgverlener.
Onverantwoord
Verder troffen de medewerkers van het zorgkantoor bij 147 bezoeken een onverantwoorde situatie aan. In nog eens 800 gevallen was de situatie deel onverantwoord, bijvoorbeeld als er slechts één zorgverlener actief was. Bij zo’n 50 pgb-houders rees het vermoeden van verwaarlozing. In de meeste van deze gevallen is een vervolgactie ondernomen.
Het vermoeden dat de zorgindicatie te hoog of te laag was, is ten opzichte van eerdere jaren afgenomen. Een te hoge indicatie wordt in 2 procent van de bezoeken vermoed ten opzichte van 3 procent in 2015 en een te lage indicatie in 2 procent van de bezoeken vergeleken met 6 procent in 2015. In driekwart van deze gevallen is ook een vervolgactie geadviseerd.
Vast maandbedrag
Tot slot viel bij de huisbezoeken op dat een derde van de cliënten een vast maandbedrag betaalt aan de zorgverlener. Dit terwijl de vaste maandbedragen door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de vaste maandbedragen als onrechtmatig ziet.
Overigens geeft 97 procent van de cliënten bij een huisbezoek aan tevreden of zeer tevreden te zijn met de geleverde zorg.