In de huisartsenzorg zijn er ongeveer 58 incidenten per duizend patiëntendossiers. Daarnaast kreeg de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in 2016 meer dan vierhonderd meldingen van calamiteiten in de eerstelijnszorg binnen. Het NIVEL gaat een groot onderzoek beginnen hoe er in de huisartsenzorg met klachten en incidenten wordt omgegaan.
Dat meldt het NIVEL. In de ziekenhuizen is er veel aandacht voor medische missers, maar in de eerste lijn is dat veel minder. De incidenten gingen bijvoorbeeld over het missen van diagnosen, gebrekkige uitvoering van aanvullend onderzoek, verkeerde uitvoering of onterecht uitstelling van behandelingen en slecht bereikbaarheid van de praktijk.
Patiëntbehoeften
Het onderzoeksproject ‘Open in de eerste lijn’ heeft als doel om zorgverleners te helpen om open en adequaat te reageren op missers of incidenten. Door te luisteren, begrip te tonen en te laten zien wat ze geleerd hebben, kunnen zorgverleners de impact van een incident flink beperken.
Het NIVEL begint met het inventariseren van patiëntervaringen met incidenten en klachtenafhandeling. Ook wordt gekeken hoe de afhandeling beter kan aansluiten bij patiëntbehoeften. Pas daarna wordt gekeken naar kwaliteitsverbetering bij huisartsenposten en individuele huisartsen.
Het onderzoek wordt financieel ondersteund door Stichting Achmea Slachtoffer en Samenleving (SASS). Nivel heeft een leernetwerk voor ogen dat aansluit op het onderzoek ‘Open in de zorg‘ in ziekenhuizen. Dat wordt uitgevoerd samen met onderzoekers van VUmc en AMC.