De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) start samen met Alzheimer Nederland een meldactie over de wachttijden voor casemanagement dementie. In opdracht van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) wil de zorgautoriteit in beeld krijgen waar de wachttijden te lang zijn zodat direct gewerkt kan worden aan een oplossing.
In verschillende regio’s moeten mensen te lang wachten op deze vorm van zorg. Daarom vraagt de NZa mensen om zich te melden als ze meer dan zes weken moeten wachten op een case-manager dementie voor zichzelf of hun naaste, en contact hebben opgenomen met hun zorgverzekeraar en dit contact niet heeft geleid tot een oplossing. De meldactie duurt drie maanden.
Mensen met het vermoeden van dementie hebben recht op casemanagement dementie. Een casemanager informeert, begeleidt, denkt mee, adviseert en regelt zorg voor patiënten en hun naasten. Zo helpt de casemanager om te gaan met de ziekte en met de gevolgen ervan in het dagelijks leven. Op dit moment kan niet altijd aan de zorgvraag worden voldaan.
Zorgverzekeraars
Mensen die zich bij de NZa melden, krijgen naast vragen over de wachttijden en wachtlijsten ook de vraag in welke regio zij wonen, van welke aanbieder zij welk type zorg krijgen en bij welke zorgverzekeraar ze verzekerd zijn. De NZa wil zo in kaart brengen in welke regio mensen te lang moeten wachten op casemanagement dementie. Op basis van deze gegevens kan de NZa zorgverzekeraars aanspreken op hun plicht om goede en tijdige zorg in te kopen voor hun verzekerden.