Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kwamen in het tweede kwartaal van 2017 in totaal 1535 vragen en meldingen binnen. Bijna de helft van de meldingen gaan over de ziekenhuiszorg en geestelijke gezondheidszorg (ggz).
De NZa kreeg dit kwartaal 94 meldingen van burgers met klachten over lange wachttijden in de ggz. Ze wachten op hun eerste gesprek of op hun behandeling. In de ziekenhuiszorg gaan meldingen onder meer over de lange wachttijd voor een operatie.
Het aantal meldingen in het tweede kwartaal van 2017 is ongeveer gelijk aan het aantal meldingen een jaar eerder. Wel is het aantal meldingen over de ziekenhuiszorg afgenomen, tegenover een toename van het aantal meldingen over de ggz en zorgverzekeraars.
Vergoedingen
De vragen die NZa het afgelopen kwartaal kreeg gingen onder meer over het afwijzen van vergoedingen van revalidatiezorg door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoeden in sommige gevallen de rekening niet en verzekerden begrijpen niet altijd waarom dit zo is. De NZa heeft daarom de verzekeraar gevraagd dit duidelijk uit te leggen.
Ook ontving de NZa in het tweede kwartaal veel vragen over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Zo geven mensen aan dat ze de polisvoorwaarden niet kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Ook zou informatie over wachttijden moeilijk vindbaar zijn op de website van het ziekenhuis.
Toezicht
Burgers kunnen bij de Informatielijn van de NZa terecht met vragen over de zorg. Bovendien kunnen er meldingen worden gedaan van mogelijke overtredingen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. De NZa gebruikt de meldingen in haar toezicht en treedt op wanneer verzekeraars of aanbieders de fout ingaan.