De zorgkantoren van Univé-VGZ-IZA-Trias (UVIT) en klantenorganisaties hebben het Kader Klanteninbreng opgesteld. In de overeenkomst is vastgelegd hoe klanten structureel betrokken zijn bij de werkzaamheden van de zorgkantoren.
Meer zeggenschap voor de klant
UVIT en de klantenorganisaties hebben hiertoe besloten omdat de AWBZ die de zorgkantoren uitvoeren veel invloed heeft op het leven van de klant. Daarom willen zij meer zeggenschap voor de klant. De betrokken klantenorganisaties zijn LOC Zeggenschap in Zorg, provinciale Zorgbelangorganisaties, Cliënten Belangen Bureau, ZOG MH en Huis voor de zorg.
Kwaliteitsverbetering door klanten
Het Kader Klanteninbreng versterkt de positie van cliëntenraden bij de zorgaanbieders. Volgens Yvonne van Gilse, directeur LOC, kunnen zorgkantoren met de informatie van cliëntenraden de kwaliteit van de ingekochte zorg verbeteren. Daarnaast stelt UVIT een gebruikersplatform in om wensen, behoeften en knelpunten in de zorg en informatievoorziening te inventariseren. Ook klantervaringsonderzoeken, een klantadviesgroep die meepraat over het inkoopbeleid en de verplichting voor zorgaanbieders om klanttevredensheidsonderzoeken te houden, zijn in de overeenkomst vastgelegd.