Softwarebedrijf Alert heeft een claim ingediend tegen vier Nederlandse ziekenhuizen en één apotheek. In totaal eist het bedrijf 70 miljoen euro van zijn ex-cliënten. Alert stelt dat het zowel financiële als schade aan zijn imago heeft opgelopen.
IT-projecten
Alert ontwikkelde voor het JBZ een elektronisch patiëntendossier (EPD) en een zorglogistiek systeem. Het JBZ liet in het najaar van 2011 weten dat het na zorgvuldige analyse heeft vastgesteld dat het vertrouwen in het product en de leverancier niet meer aanwezig zijn. Volgens het ziekenhuis bleek uit functionele testen dat het product niet geïmplementeerd kon worden en het vlottrekken ook niet lukte. Atrium MC in Heerlen beëindigde zomer 2011 de samenwerking met Alert vanwege vertraging en niet gehaalde deadlines. Daarnaast hadden ook het Tweesteden ziekenhuis in Tilburg en ziekenhuis Bernhoven in Uden een elektronisch patiëntendossier van Alert afgenomen en hebben eveneens het contract met Alert opgezegd.
Schade en reputatie
“De instellingen hebben, naast het beëindigen van de samenwerking, ongepaste claims ingediend tegen Alert waardoor onze reputatie en positie op de Nederlandse markt schade hebben opgelopen”, zegt Jorge Guimarães, oprichter en directeur van de Alert groep en Managing Director van Alert BV. “Hierdoor zijn wij gedwongen een tegenclaim in te dienen tegen de instellingen”. Deze is volgens Guimarães gebaseerd op de schade die de ziekenhuizen aan het bedrijf hebben toegebracht door de contracten te beëindigen en niet meer aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Bovendien heeft Alert door de kwestie geen nieuwe samenwerkingen meer kunnen aangaan met andere Nederlandse zorgorganisaties, aldus Guimarães.
Kwaliteit
Volgens Guimarães heeft een audit, uitgevoerd door een externe organisatie, uitgewezen dat de kwaliteit van de door Alert geleverde software goed was en geen reden vormde voor de gestagneerde samenwerking met Atrium MC uit Heerlen, Jeroen Bosch Ziekenhuis uit ’s-Hertogenbosch, TweeSteden Ziekenhuis uit Tilburg, Bernhoven Ziekenhuis uit Uden en de ZANOB apotheek. Guimarães denkt dat er een andere reden is voor de gestagneerde samenwerking: “De zorginstellingen beëindigden de contracten op een moment dat zij werden geconfronteerd met budgetverminderingen, veranderende regelgeving en andere ontwikkelingen zoals fusies, verhuizingen en de bouw van nieuwe vestigingen.”