Bestuursvoorzitter Roger van Boxtel van zorgverzekeraar Menzis heeft zich in felle bewoordingen gekeerd tegen het huidige financieringssysteem in de ziekenhuiszorg. Dit is door de introductie van DOT’s “een doolhof” geworden waarbinnen de geleverde zorg en de kostprijs volledig van elkaar zijn losgezongen. Om meer grip te krijgen wil Van Boxtel een gedeeltelijke herinvoering van diagnose behandelingcombinaties (dbc’s).
“We hebben de bekostigingssystematiek in de zorg zo ingewikkeld gemaakt, dat we zelf niet meer goed kunnen achterhalen wat een arts nu precies heeft gedaan en welke kosten daarvoor in rekening worden gebracht”, aldus Van Boxtel tijdens het Unisys Zorgcongres. “En we kunnen de kosten al helemaal niet meer aan de patiënt uitleggen. We kunnen vooraf niet zeggen wat een behandeling gaat kosten. En we kunnen achteraf niet zeggen wat een behandeling heeft gekost. Soms zien we een woud aan codes waarbij nog steeds niet precies duidelijk is wat er nu gebeurd is en voor welke patiënt. Het is toch te gek voor woorden dat wij – zorgaanbieders en zorgverzekeraars – niet aan patiënten kunnen laten zien welke kosten zij voor welke behandeling maken. En waarover zij eigen risico moeten gaan afdragen. Welk bedrijf in een reguliere markt komt hier mee weg?”
Vervreemding
Van Boxtel richt zijn pijlen in het bijzonder op DBC’s op weg naar Transparantie, kortweg: DOT. Door behandelingen te clusteren moesten deze DOT’s het systeem van tienduizenden DBC’s vereenvoudigen. Volgens Van Boxtel is DOT uitgedraaid op “totale vervreemding”. “Het DOT-systeem maakt het zelfs onmogelijk dat een behandelaar een prijs noemt”, constateert Van Boxtel.
Fraude
Met zijn kritiek reageert Van Boxtel op de recente ophef over “fraude” door ziekenhuizen. Daarbij gaat het met name om het declareren niet bestaande of onnodig dure behandelingen. Volgens Van Boxtel werkt het intransparante financieringssysteem misbruik in de hand en leidt het tot onnodige bureaucratie bij de afhandeling van declaraties. “Er zijn zelfs bureaus die ziekenhuizen helpen om alles uit de DOT te halen”, aldus Van Boxtel. “Zorgverzekeraars moeten dan weer een systeem optuigen om dat te gaan controleren …”
Kritische klant
Het belangrijkste probleem is volgens Van Boxtel dat het ondoorzichtige systeem de rol van verzekerden als kritische zorgconsumenten onmogelijk maakt, terwijl groeiend kostenbewustzijn onder de patiënt één van de peilers van het nieuwe zorgstelsel zou moeten zijn. Uit een Meldactie van de NPCF blijkt dat bijna acht van de tien verzekerden (78 procent) het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar niet goed begrijpen. Ruim een derde kan de declaratie niet koppelen aan zorg die is ontvangen. “We zijn de klant hierin volledig kwijtgeraakt”, stelt Van Boxtel. “Terwijl we die klant nu juist zo hard nodig hebben. Een kostenbewuste klant is immers een belangrijke sleutel tot betaalbare en toegankelijke zorg.”
Eigen prijskaartje
Om helderheid te scheppen voor 606 tot 80 procent van het behandelaanbod pleit Van Boxtel er voor om voor de 120 meest voorkomende behandelingen een apart prijskaartje in de vorm van een eigen DBC te introduceren. Ook wil Van Boxtel maandelijkse dan wel driemaandelijkse afrekeningen tussen zorgverzekeraars en zorgverleners. Door de lange looptijd van DOTs hebben facturen soms een doorlooptijd van maanden tot jaren. Dit versterkt de onduidelijkheid en intransparantie over de kosten van de zorg.