Groeiwonder Buurtzorg gaat het nu ook proberen in Japan. Dat maakte directeur Jos de Blok van het bedrijf bekend in het Financieële Dagblad.
Het FD sprak De Blok in het kader van een verhaal over export van zorg. Hoewel in Nederland dikwijls gemopperd wordt over de kwaliteit, staat de zorg in het buitenland goed aangeschreven, schreef Skipr al eerder.
De Blok stelt in het interview dat zijn onderneming het buurtzorg-concept op grote schaal naar Japan gaat exporteren. De Blok: “Er was in Japan al jaren veel belangstelling voor ons werk. In dat land is de ziekenhuiszorg heel dominant, maar ook dar moet de omslag worden gemaakt naar zorg bij mensen thuis.”
Export
Buurtzorg werkt met kleine zelfsturende teams van wijkverpleegkundigen. In Nederland werd het bedrijf in enkele jaren marktleider, met een omzet van 217 miljoen euro in 2013. Dat jaar maakte de onderneming ook voor het eerst een verlies (-620.000 euro).
Het is niet voor het eerst dat Buurtzorg over de grens kijkt. Zo is het bedrijf ook actief in België, Zweden en de Verenigde Staten. Japan had overigens al langer de interesse van De Blok.
Franchise
FD meldt dat Orange Cross Foundation het concept zal uitrollen in het land van de rijzende zon. Dat doet de non-profit op basis van een franchisemodel. Orange Cross is overigens is opgericht door een beursgenoteerde zorgonderneming de Saint Care Group.