Twee grote zorgverzekeraars zetten hun cliënten in om fraude en onjuiste zorgnota’s op te sporen. Ze vragen hun verzekerden alle rekeningen te controleren. CZ zou op die manier zeven maanden tijd al bijna 600.000 te veel betaalde euro’s hebben ontdekt. Dat meldt het AD.
Bij de zorgverzekeraar kunnen klanten sinds augustus eenvoudig aangeven dat een rekening niet klopt, schrijft het AD. Via de beveiligde ‘Mijn CZ’-internetpagina kan een verzekerde alle rekeningen terugvinden, ook die van zorgverleners. Bij elke nota staat een meldknop, waardoor je met een simpele muisklik vraagtekens kunt zetten bij een declaratie.
Verzekerden reageerden massaal. In zeven maanden tijd kreeg de zorgverzekeraar 16.000 meldingen. Bij 15 procent daarvan bleek de nota inderdaad niet te kloppen.
Fraude
Naast de bijna 600.000 euro die ten onrechte op de rekeningen stond, zijn twee vermoedens van fraude opgedoken. Volgens CZ gaat er ook een preventieve werking uit van de verhoogde alertheid van cliënten.
Ook verzekerden van Zilveren Kruis krijgen binnenkort een online meldknop. In 2014 kreeg de verzekeraar zonder meldknop al 374 signalen van fraude via klanten binnen.