Thebe maakt 100.000 euro vrij waarop cliënten met een laag inkomen incidenteel een beroep kunnen voor onverzekerde kosten. Bovendien geeft de organisatie de komende drie jaar jaarlijks een bedrag aan haar lokale cliëntenraden dat zij in goed overleg met hun achterban zelf kunnen besteden.
Met het ton kunnen kosten worden betaald die cliënten zelf niet kunnen dragen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om kosten voor extra activiteiten of dagjes uit of een eigen bijdrage bij hulpmiddelen, zoals een rolstoel of rollator. Daarnaast stelt Thebe een nog onbekend bedrag beschikbaar voor de lokale cliëntenraden. De organisatie vindt het belangrijk dat de zeggenschap van cliënten zich verder ontwikkelt. Cliëntenraden krijgen directe zeggenschap hoe deze gelden het beste besteed kunnen worden.
Bestuursvoorzitter Luc Kenter van Thebe ziet een toekomst waarbij cliënten steeds meer de regie over hun eigen leven nemen en krijgen. “Wij als zorgmedewerkers moeten niet willen bepalen dat mensen op woensdag gehakt en op vrijdag vis moeten eten.” Volgens Klaas Groen, de voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van Thebe, zijn er de afgelopen flinke stappen gezet om de zeggenschap van cliënten en cliëntenraden te versterken. “Dat we nu kunnen meepraten en beslissen over extra gelden is een mooi teken van vertrouwen.”