Vorig jaar moesten ongeveer 2700 mensen naar de Spoedeisende Hulp na een ongeluk met een scootmobiel. Daarvan werden ongeveer 800 patiënten opgenomen in het ziekenhuis. De meest voorkomende ongelukken zijn het kantelen van een scootmobiel.
Dat blijkt uit de brief die staatssecretaris Martin van Rijn van VWS op 21 oktober stuurde als antwoord op Kamervragen van Vera Bergkamp van D66 over de veiligheid van scootmobielen.
Kantelen
Het aantal ongevallen met scootmobielen is in opdracht van VWS onderzocht door VeiligheidNL. Uit de studie blijkt dat de meeste ongelukken ontstaan doordat de wielen ongelijk komen te staan en de scootmobiel kantelt. Het gaat om 20 procent van de ongelukken. Bij 16 procent is de scootmobiel aangereden door iemand anders. Bij 15 procent botst de bestuurder ergens tegenop en bij 14 procent van de slachtoffers is er sprake van een bedieningsfout.
Drie of vijf?
De reden voor de Kamervragen en het onderzoek is de kwestie: wat is veiliger, een scootmobiel met drie of een met vijf wielen? In de brief van Van Rijn worden daarover geen uitspraken gedaan. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaat de veiligheid van de voertuigen nader onderzoeken. Het aantal wielen wordt daarin meegenomen. Eind 2017 zullen de onderzoeksresultaten worden bekendgemaakt.
Het is aan de gemeentes om te bepalen welke scootmobiel hun burgers toegewezen krijgen. In de Wmo 2015 en de Wet op de medische hulpmiddelen, op basis waarvan scootmobielen worden ingekocht, zitten geen bepalingen over het aantal wielen.
Bestuurder
Volgens de staatssecretaris verschijnen er geen scootmobiels op de weg die gevaarlijk of instabiel zijn volgens de normen van de Wet op de medische hulpmiddelen en de Voertuigenwet. De meeste ongelukken, ook het kantelen, komt door verkeerd gebruik door de bestuurder, zo is te lezen in de antwoorden aan de Kamer. Om dit te voorkomen worden cursussen aangeboden. Van Rijn is geen voorstander van een rijbewijsplicht voor scootmobielen, de overheid vindt het belangrijker dat ouderen en gehandicapten zelfstandig mobiel kunnen zijn.