De Hersenstichting heeft inmiddels meer dan 100 duizend donateurs. Drie jaar geleden waren het er nog 55 duizend. “Werd in 2013 nog 4,8 miljoen euro door de Hersenstichting besteed aan onderzoek, in 2015 was dat 7,1 miljoen”, aldus een woordvoerder.
De groei van het aantal donateurs is volgens de stichting vooral te danken aan de jaarlijkse inzet tijdens de collecteweek, deur-aan-deur werving en de live tv-uitzending ‘Geef om je hersenen’, die sinds drie jaar samen met omroep MAX wordt georganiseerd. Sinds 2013 stijgt de collecteopbrengst jaarlijks gemiddeld met ongeveer 10 procent. Begin 2016 maakte de Hersenstichting een recordopbrengst van de collecte bekend: 1,25 miljoen euro. Dat is geheel tegen de dalende trend van de collecteopbrengsten bij andere goede doelen in.
De financiering van onderzoek en projecten door de Hersenstichting is de afgelopen drie jaar jaarlijks met 20 procent gestegen. “De resultaten van deze wetenschappelijke studies vormen de bouwstenen, waarmee wij uiteindelijk gezondheidswinst voor patiënten kunnen realiseren”, aldus Herman de Haan, directeur van de Hersenstichting. “Hiermee kunnen we goed laten zien dat we samen met artsen en wetenschappers alles op alles zetten om hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en patiëntenzorg te verbeteren.” (ANP/ Skipr)