De bestedingen van de groeiende groep 65-plussers zullen het hardst stijgen voor diensten die hen in staat stellen om langer thuis te blijven wonen. Potentieel gaat het om vele miljarden euro’s aan uitgavengroei. Dit voorspelt het ING Economisch Bureau in het rapport ‘Vergrijzing als kans’.
Het aantal 65-plussers zal in 2030 zijn verdubbeld ten opzichte van 2000. Bijna 4,3 miljoen mensen zijn dan ouder dan 65 jaar, oftewel bijna een kwart van de bevolking. Door de vergrijzing zullen in 2030 huishoudens van 65-plussers goed zijn voor zo’n 35 procent van de totale consumentenbestedingen. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING Economisch Bureau: “Kansen ontstaan voor partijen die op de behoeften van deze groep inspelen.”
Omdat ouderen langer zelfstandig thuis blijven wonen, ontstaat er meer vraag naar producten en diensten die zelfredzaamheid verhogen. In sectoren waar alle drie de factoren een grote rol spelen, stijgen de bestedingen van 65-plussers relatief het meest. Dat ziet ING Economisch Bureau in bijvoorbeeld Gezondheid en persoonlijke diensten en Food retail.
Minder, maar wel luxer
In Food retail verwacht ING een forse groei. In 2013 besteedden 65-plussers al zo’n 8 miljard euro uit aan voeding. Dit zal in 2030 zijn gestegen tot bijna 14 miljard euro. Ouderen eten relatief minder, maar wel luxer. Genieten is belangrijk, evenals gezonde voeding. Doordat ouderen langer thuis blijven wonen, zal er meer vraag ontstaan naar online, thuisbezorging, individuele maaltijdoplossingen en hulp in de winkel.
Aan Gezondheid en persoonlijke diensten gaven 65-plussers in 2013 al zo’n 2,3 miljard euro uit, in 2030 zal dit naar verwachting 4,2 miljard euro zijn. Nieuwe generaties ouderen maken vaker gebruik van diensten uit overwegingen van comfort en luxe. De zorgkosten blijven bovendien relatief hoog, want mensen zijn weliswaar vitaler maar het aantal chronisch zieken neemt toe. Doordat de levensverwachting gemiddeld hoger is, wonen ouderen langer zelfstandig.
Ontzorgen
Bedrijven kunnen de seniorenmarkt aanboren door producten en diensten te ontwikkelen rondom vier belangrijke thema’s. Ten eerste gaat het om ‘ontzorgen’, waarbij gedacht kan worden aan (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding / maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten. Het tweede thema is ‘verbinden’, bijvoorbeeld door slimme (online) platforms te ontwikkelen die vraag en aanbod in zorg en diensten koppelen.
Het derde thema is ‘vergemakkelijken’, waarbij inbegrepen zijn producten op het vlak van onder meer domotica, persoonlijke mobiliteit en aanpassingen die winkels en andere gebouwen toegankelijker maken. Het vierde thema is ‘leuker maken’, waarbij bedrijven kunnen inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (bijvoorbeeld reizen) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).
Imago
Ondanks de geschetste kansen voor ondernemers speelt 70 procent van hen nog niet in op de vergrijzing. Volgens ING bestaat er vaak bij organisaties angst om in te spelen op vergrijzing, omdat het zou kunnen resulteren in een oud en stoffig imago. Ook de 65-plussers zelf willen niet als oudere benaderd worden. Dirk Mulder: “Je hoeft je niet expliciet op ouderen te richten, maar je kunt wel op hun behoeften inspelen. Het opbouwen van kennis over deze doelgroep en hun wensen wordt dan ook steeds belangrijker.”