Ggz-cliënten die op een wachtlijst belanden doen er goed aan dit te melden bij hun zorgverzekeraar. Dat bepleit directeur Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). “Wij sporen mensen aan zich te melden bij de zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling, wanneer zij te maken krijgen met wachtlijsten bij een zorgverlener.”
“Iedere persoon die onnodig moet wachten is er één teveel, zeker voor mensen die in psychische nood verkeren”, aldus Van Holst. “De zorgverzekeraar kan iemand bemiddelen en begeleiden naar een andere zorgverlener waar hij wel snel terecht kan.” Van Holst reageert hiermee op de uitzending van Jinek waar minister Schippers op 16 januari te gast was. De minister sprak onder meer over mensen die lang moeten wachten op een behandeling in de ggz. Zorgverzekeraars zijn het eens met de minister dat mensen de juiste zorg op het juiste moment moeten krijgen.
Van Holst benadrukt dat verzekeraars pas iets kunnen doen als verzekerden of zorgverleners ongewenste wachttijden melden. Zorgverzekeraars hebben zorgplicht. Dat betekent dat zij ervoor moeten zorgen dat mensen verzekerde zorg krijgen die voldoet aan hun behoefte en waar ze aanspraak op hebben. Het gaat hierbij om kwaliteit, tijdigheid en bereikbaarheid van zorg.
Het is de taak van zorgverleners om wachttijden te publiceren op hun website en om patiënten te informeren over de rol van de zorgverzekeraar op het moment dat zij een patiënt op de wachtlijst zetten. Het ministerie van VWS ontplooit samen met patiëntenorganisaties, zorgverleners en zorgverzekeraars verschillende initiatieven voor het aanpakken van de wachtlijstproblematiek in de ggz.