Ziekenhuisorganisatie Santeon wil de komende drie jaar de kwaliteit van zorg verbeteren voor de 20 aandoeningen die verantwoordelijk zijn voor 40 procent van de zorgkosten. Dat wil de organisatie doen door in te zetten op value based healthcare, ofwel zorg die de uitkomst voor de patiënt centraal stelt. “We willen dat een patiënt zelf een ziekenhuis kan kiezen op punten die een patiënt belangrijk vindt”, zegt Douwe Biesma, voorzitter van Santeon.
Bij Santeon zijn nu zeven topklinische ziekenhuizen aangesloten die door heel Nederland heen zitten. Vrijdag presenteerde de organisatie bij zijn jaarlijkse symposium de resultaten van het value based healthcare-project tot nu toe.
Samen hebben de Santeon-ziekenhuizen vijf jaar ervaring met value based health care. Value based healthcare, of waarde-gedreven zorg, is het continu meten en verbeteren van zorg op voor patiënten relevante uitkomsten van zorg, waarbij verbeteringen op een kostenefficiënte manier moeten worden gerealiseerd. “Kwaliteitsverbetering en kostenreductie gaan hierbij hand in hand”, zegt Santeon-voorzitter Biesma.
De Santeon-ziekenhuizen hebben in 2016 vastgesteld dat het aantal kwaliteitsindicatoren veilig en zonder gevolgen kan worden gereduceerd. Door alleen indicatoren die er voor een patiënt toe doen te registreren, kan sneller en efficiënter de zorg worden verbeterd, stellen zij.
Voor vijf aandoeningen zijn in de ziekenhuizen inmiddels multidisciplinaire teams actief, waarin alle betrokken zorgprofessionals rond één aandoening praten over het meten en verbeteren van de juiste uitkomsten.
Inbreng van patiënten
Sinds vorig jaar maken ook patiënten deel uit van de multidisciplinaire teams. “Zij zorgen voor nieuwe input en brengen voor hen belangrijke punten naar voren waar we als zorgprofessionals nog niet eerder aan gedacht hebben”, zegt borstkankerchirurg Yvonne van Riet van het Catharina Ziekenhuis. Bij borstkanker bleek bijvoorbeeld de periode na de diagnose tot aan de start van het behandelplan voor patiënten van groot belang. Op voorspraak van de patiënten meten de ziekenhuizen voortaan deze indicator.
De uitkomsten van de zeven ziekenhuizen worden onderling met elkaar vergeleken. Het ziekenhuis met de kortste doorlooptijd deelt vervolgens zijn best practice met de andere ziekenhuizen, zodat de beste aanpak overgenomen kan worden. Daardoor komt deze, voor patiënten belangrijke, verbetering direct beschikbaar in alle Santeon-ziekenhuizen.
Herstel
De afgelopen jaren hebben de Santeon-ziekenhuizen op deze manier al concrete resultaten behaald voor patiënten. Zo hoefden minder borstkankerpatiënten terug te komen voor her-operaties door nabloedingen. Uit de vergelijking tussen de zeven ziekenhuizen bleek dat er verschillen waren in de werkwijze van de chirurgen. De werkwijze van de chirurg met de minste nabloedingen is door de anderen overgenomen.
Verder is het aantal overnachtingen in het ziekenhuis teruggebracht. Sommige patiënten zijn gebaat bij snel ontslag uit het ziekenhuis, want dan lopen zij minder kans op ziekenhuisinfecties, constateren de behandelaars. De ziekenhuizen hebben hun communicatie richting die patiëntengroep aangepast en sturen nu – als de zorg het toelaat – op snel ontslag na een dagbehandeling.
Bij de behandeling van prostaatkanker worden patiënten beter geïnformeerd. Patiënten gaven aan dat het een schok is om de uitslag te horen en niet iemand bij je te hebben. Daarop is direct ingevoerd dat patiënten altijd wordt aangeraden om iemand mee te nemen naar een uitslaggesprek. Of het nou positief of negatief is.