Ggz-instelling Lentis wil een verpleegkundige ontslaan omdat ze twee psychiatrische patiënten samen liet douchen en daar een geluidsopname van maakte. Dit meldt het Dagblad van het Noorden (DvhN) naar aanleiding van de ontslagrechtszaak rond het incident.
Blijkens de verslaggeving van het DvhN heeft het voorval “het vertrouwen in Lentis als goede zorgverlener beschaamd”. Voor de kantonrechte rin Groningen stelde de Lentis-advocaat dat dit “raakt aan de kern van ons bestaan”. Om die reden is volgens de advocaat direct ontslag zonder afkoopsom een passende maatregel.
De verpleegkundige is volgens DvhN stomverbaasd dat ze zo hard is aangepakt, waar naar haar idee een waarschuwing of berisping had volstaan. Volgens de vrouw paste haar optreden in de vrij ongedwongen sfeer die in de woonvorm heerste. Medewerkers delen informatie en zelfs foto’s van patiënten via de groepsapp. Dat de regels en protocollen veel strenger zijn op dat terrein, wist de verpleegkundige niet precies, zei ze. Het protocol over grensoverschrijdend gedrag was niet besproken in deze groep.
‘Grensoverschrijdend gedrag’
De zaak speelde vorig jaar in een woonvorm van Lentis in Stadskanaal. Twee patiënten daar hadden al anderhalf jaar een relatie en sliepen ook samen. Ze kregen vanwege handicaps hulp bij het douchen, maar de verpleegkundige stelde nu eens voor dat ze elkaars rug wel konden schrobben. Ze maakte een geluidsopname van dat gesprek en het gezamenlijk douchen, om haar collega’s later te laten horen hoe het was gegaan.
Dit viel bij enkele collega’s verkeerd, die daarop bij de leiding melding maakten van ‘grensoverschrijdend gedrag’. Na onderzoek door een interne commissie werd de verpleegkundige op non-actief gezet en volgde ontslag.
Kwetsbaar
De laconieke reactie van de vrouw laat volgens de advocaat van Lentis zien dat ze geen begrip heeft voor de kwetsbare positie van patiënten. “Dat je patiënten dúrft te vragen elkaar te helpen met wassen toont aan dat je niet begrijpt hoe afhankelijk ze zijn. Cliënten zijn kwetsbaar en niet in staat tegen het verzoek van een zorgverlener in te gaan.’’
Ook voerde de advocaat aan dat de patiënten ernstig hadden geleden onder het incident. De man durfde nu niet meer te douchen en was boos dat hij met de geluidsopname ‘te kakken was gezet’.