Steeds meer huisartsen en medisch specialisten bieden een e-consult aan, maar zorggebruikers maken er nog nauwelijks gebruik van. Gebrek aan persoonlijk contact en de beperkte mogelijkheden om door te vragen zijn de voornaamste bezwaren.
Dat blijkt uit onderzoek van Nictiz en het NIVEL, uitgevoerd in het kader van de eHealth-monitor 2017 onder leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van NIVEL.
In 2016 maakte 3 procent van de zorggebruikers gebruik van de mogelijkheid via e-mail of website een vraag te stellen aan hun zorgverlener, bijvoorbeeld over medicijnen, onderzoeksuitslagen of het maken van een controle-afspraak. Wel gaf ruim een derde van de zorggebruikers aan een e-consult te willen gebruiken voor contact.
De helft van de ondervraagden denkt bij een e-consult minder persoonlijke aandacht te krijgen dan bijvoorbeeld bij een telefonisch consult. Zo’n veertig procent verwacht problemen met doorvragen over een antwoord bij online contact.
Positief
Er zijn ook positieve geluiden. Het e-consult heeft volgens zorggebruikers vooral de meerwaarde dat je het kunt doen wanneer het uitkomt en dat je kunt nadenken over de vraag die je wilt stellen. Ook qua gebruiksgemak verwachten zorggebruikers over het algemeen weinig problemen. Zo denkt meer dan de helft dat een e-consult eenvoudig te doen en makkelijk te leren gebruiken is.
Het lage gebruik lijkt volgens Nictiz dan ook niet te komen doordat zorggebruikers geen positieve aspecten van het e-consult zien. Een mogelijke verklaring is dat nog steeds een groot deel van de zorggebruikers niet weet of een e-consult mogelijk is bij hun arts. Bovendien laten de resultaten zien dat zorggebruikers vaak niet goed weten of een e-consult bruikbare informatie geeft, goed werkt en betrouwbaar is, aldus de onderzoekers.
Gewoontes
Ook spelen oude gewoontes volgens Nictiz mogelijk een rol bij het geringe gebruik. Zorggebruikers zijn gewend om te bellen voor het maken van een afspraak en maken daarom geen gebruik van de digitale mogelijkheden.
Nictiz pleit voor meer bekendheid over de beschikbare e-health-toepassingen. Een taak voor de zorgverleners, stelt de organisatie. Zorggebruikers moeten niet alleen op de hoogte zijn van de mogelijkheid van een e-consult, maar ook weten wat het betekent en hoe het werkt.
—
Skipr organiseert van 14 september tot en met 9 november 2017 de Masterclassreeks E-health toepassingen. Tijdens een reeks van 7 colleges krijgt u een compleet overzicht over de huidige trends op het gebied van e-health toepassingen.
Ga voor meer informatie over het event naar de site www.skipr-ehealth.nl