Divosa-voorzitter Erik Dannenberg wordt voorzitter van het meerjarenprogramma depressiepreventie. Hij gaat samen met de negentien partijen die medio februari 2017 de landelijke ‘depressiedeal’ ondertekenden, zorgen voor uitvoering van het meerjarenprogramma dat moet leiden tot een 30 procent minder mensen met een depressie in 2030.
“Een depressie hakt diep in het leven van mensen en hun naasten”, zegt de voormalig wethouder van Zwolle over zijn nieuwe rol. “Ik vind het belangrijk dat we er alles aan doen dat mensen niet in een depressie belanden door flinke vooruitgang te boeken met depressiepreventie. Als trekker zal ik onder meer de stuurgroep voorzitten, de voortgang van de uitvoering van het meerjarenplan stimuleren, zorgen dat partijen tot concrete afspraken komen en zo nodig gesprekken met nieuwe partners en organisaties aangaan.”
Met het ondertekenen van de deal op 15 februari hebben negentien partijen zich gecommitteerd aan de uitvoering van het meerjarenprogramma depressiepreventie. Ieder jaar maken ruim 800.000 mensen een depressie door. Het programma zal minimaal vijf jaar lopen en beoogt een afname van mensen met een depressie in 2030 met 30 procent.
Meerjarenprogramma
Het meerjarenprogramma richt zich op zes groepen mensen met een hoog risico op het ontwikkelen van depressie. Dat zijn: jongeren, jonge vrouwen, huisartsenpatiënten, werknemers met een stressvol beroep, chronisch zieken en mantelzorgers. Inzet is het vergroten van het bewustzijn, zowel bij de mensen die het aangaat als hun omgeving, het beter bereiken van hoog-risicogroepen, het beter verwijzen naar de juiste zorg en die ook goed toepassen en samenwerking tussen verschillende zorgverleners.
Risicogroep
In het meerjarenprogramma staat ieder jaar een andere groep centraal met een hoog risico. In 2017 zijn dat jongeren en jonge vrouwen. De jaren daarna komen andere groepen aan bod. In het najaar 2017 startte Minister Schippers al een publiekscampagne over depressie gericht op het herkennen van signalen, het vergroten van kennis en het doorbreken van het taboe. Zie de campagnesite: www.omgaanmetdepressie.nl. Deze campagne krijgt eind dit jaar een vervolg.