De digitale zorgdienst BeterDichtbij is vanaf nu beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland. Ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en ggz-instellingen, maar ook bijvoorbeeld eerstelijns psychologen en -verloskundigen kunnen voortaan deelnemen aan het concept. De initiatiefnemers, de dertig regionale ziekenhuizen van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), stellen hiermee zorgverleners in het hele land in de mogelijkheid om de digitale dienst in te zetten voor eenvoudig en veilig contact met inwoners en patiënten.
Om de doorontwikkeling en versnelde uitrol in Nederland mogelijk te maken, wordt BeterDichtbij per 1 januari 2018 een zelfstandig bedrijf, met een eigen team. Met de verzelfstandiging van BeterDichtbij laten de initiatiefnemers ambitie en lef zien, aldus Bert Kleinlugtenbeld, voorzitter van de SAZ. “We nemen als regionale ziekenhuizen het voortouw om deze mooie dienst niet alleen voor onze eigen patiënten en ziekenhuizen beschikbaar te stellen, maar voor alle patiënten en alle andere zorgorganisaties en -praktijken in Nederland. Zo draagt de dienst bij aan zinnige en zuinige zorg met een belangrijke focus op service en kwaliteit voor de burger.”
BeterDichtbij is in oktober 2016 gelanceerd en wordt inmiddels in negen regio’s ingezet zodat patiënten eenvoudig kunnen communiceren met hun eigen huisarts, medisch specialist, verpleegkundige of andere zorgverlener. Volgens BeterDichtbij biedt de dienst hetzelfde gemak als waarmee de berichtendienst WhatsApp wordt gebruikt voor privécontacten.
Privacy en beveiliging
Belangrijke onderdelen van BeterDichtbij zijn privacy en beveiliging. De inhoud van de gesprekken is alleen zichtbaar voor de patiënt zelf en zijn zorgverleners. Voor de beveiliging worden de nieuwste technieken toegepast en wordt het systeem meerdere keren per jaar extern getoetst door gecertificeerde specialisten.
BeterDichtbij bespaart de patiënt én zorgverlener tijd en voorkomt soms zelfs dat er een afspraak moet worden gemaakt in het ziekenhuis, zo blijkt volgens de SAZ uit de ervaringen van patiënten in het eerste jaar. Kleinlugtenbeld: “En tegelijkertijd blijft live contact met de arts natuurlijk heel belangrijk. BeterDichtbij is een dienst die organisaties als extra service aan hun patiënt bieden. Dat wordt sterk gewaardeerd, en patiënten beginnen er ook om te vragen”.
Digitale vernieuwing
De BeterDichtbij BV wordt opgericht door de SAZ, Medworq en het nieuwe managementteam bestaande uit Godfried Bogaerts en Sander Bijl. Dit managementteam vormt de directie van BeterDichtbij. Bogaerts is een ervaren digitaal ondernemer, Bijl zet zich al jaren in voor digitale vernieuwing in de zorg, onder meer bij Medworq. Het onderliggende communicatiesysteem Doktr.nl wordt ingebracht door Medworq, dit systeem wordt door BeterDichtbij doorontwikkeld.
Bogaerts: “In veel sectoren is mobiel hét leidende platform geworden. We bankieren mobiel, boeken een reis of kopen onze Sinterklaas cadeaus bij bol.com via onze mobiele telefoon. En met WhatsApp of Facebook Messenger staan we continu in contact met onze vrienden en familie. De mobiele telefoon maakt een belangrijk deel uit van ons leven. Consumenten verwachten daardoor dat je eenvoudig contact kunt maken met organisaties, óók met het ziekenhuis, je eigen huisarts of andere zorgorganisaties. Met BeterDichtbij, de visie erachter, onze partners uit de zorgsector zelf en het team, willen we uiteindelijk voor consumenten in heel Nederland aan die verwachting voldoen.”
Implementatie en opschaling
Waar veel digitale zorgdiensten worstelen met implementatie en opschaling, is dat voor BeterDichtbij een ander verhaal, zo vertelt Bogaerts verder. “Artsen die gestart zijn met BeterDichtbij enthousiasmeren zelf hun collega’s. De dienst voorziet direct in een behoefte bij de patiënten die het ook snel oppakken. Nederland is te klein voor losse digitale initiatieven in de zorgsector. Nieuwe technologie is kostbaar om te ontwikkelen. Bovendien is schaal nodig om te leren van de impact op de organisaties en het gedrag van de gebruikers.”
Bogaerts noemt het uniek dat BeterDichtbij een initiatief van de zorgsector zelf is. “Zorg blijft altijd mensenwerk, het vertrouwen dat je hebt in jouw eigen huisarts of specialist blijft de basis.” Technologie moet daarom ondersteunend zijn en ruimte creëren, stelt Bogaerts. “Onze ambitie is groot, uiteindelijk willen we doorgroeien naar de ANWB van de zorg. Samen met de deelnemende organisaties de zorg in Nederland toegankelijk en, door inzet van technologie, betaalbaar houden.”
In de startblokken
BeterDichtbij wordt momenteel door tien organisaties in negen Nederlandse regio’s ingezet: acht organisaties zetten de dienst actief in en twee organisaties staan momenteel in de startblokken voor de lancering in hun regio. Huidige deelnemers zijn: het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam, Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer, Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg, Ziekenhuis Rivierenland Tiel en de huisartsen binnen Eerstelijns Centrum Tiel (ECT). Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor gebruik in meerdere regio’s en lopen er gesprekken met andere zorgorganisaties.