Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam gaat de door patiënten gerapporteerde uitkomsten van zorg meten door middel van online vragenlijsten. Het ziekenhuis gebruikt de metingen om in samenspraak met de patiënt te beslissen over vervolgstappen in de behandeling.
Peter Langenbach, voorzitter raad van bestuur van het Maasstad Ziekenhuis: “Onderdeel van onze strategie is dat we door middel van value based healthcare de kwaliteit van zorg voor onze patiënten willen verbeteren. Dit doen we door uitkomsten van zorg binnen de Santeon-ziekenhuizen te vergelijken. We kijken daarbij goed naar wat patiënten belangrijk vinden en gaan tegelijk na welke behandelingen het meest kosteneffectief zijn. Om dit te realiseren zoeken we naar innovatieve oplossingen die ons daarbij kunnen ondersteunen.”
PROMs
Het Maasstad gaat voor het meten van de zogeheten Patient Reported Outcome Measures (PROMs) gebruikmaken van QuestManager van VitalHealth, onderdeel van Philips. Dit systeem bevat een groot aantal gestandaardiseerde vragenlijsten, waaronder die van de internationale organisatie ICHOM. De vragenlijsten maken het mogelijk om de uitkomsten van zorg op een efficiënte manier te verzamelen en te analyseren. De uitkomsten worden vervolgens gebruikt in het proces van samen beslissen, waarin patiënt en behandelaar met elkaar de vervolgstappen bepalen.