De waardering van inwoners van de provincie Groningen over de dienstverlening van gemeenten op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is toegenomen. Dat blijkt uit cliëntervaringsonderzoek 2017 dat het Sociaal Planbureau Groningen voor dertien Groningse gemeenten heeft uitgevoerd.
Aan het onderzoek namen 4.088 Wmo-cliënten deel. De meeste mensen die gebruik maken van zorg uit de Wmo rapporteren positieve ervaringen. Zo voelt 87 procent van de Wmo-cliënten zich serieus genomen door de medewerker die het (toegangs)gesprek voerde. In 2015 was dat nog 81 procent. En 85 procent van de cliënten vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed. Dit was in 2015 nog 79 procent.
De bekendheid van de cliëntondersteuning groeide, maar is nog altijd relatief laag in de provincie. In 2017 wist 29 procent van de Wmo-cliënten dat ze hiervan gebruik konden maken, ten opzichte van 22 procent in 2015.