De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dreigt met dwangsommen voor huisartsen die niet snel en goed genoeg bereikbaar zijn. De maatregel volgt op onderzoek van de inspectie waaruit blijkt dat een kwart van de huisartsenpraktijken te laat de telefoon opneemt bij een spoedoproep.
Weinig verbetering
De bereikbaarheid van huisartsen is al lange tijd slecht. De resultaten van het laatste bereikbaarheidsonderzoek http://www.igz.nl/actueel/nieuws/eenopdevierhuisartsenpraktijkenneemtspoedoproeptelaatop.aspxwaren ‘marginaal’ beter dan in 2008, aldus de inspectie. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid steunt de IGZ. “Er is veel te weinig verbeterd in de telefonische bereikbaarheid van huisartsen”, aldus een woordvoerder van het ministerie. “Er zijn hiervoor geen excuses. De inspectie gaat strakker handhaven, en terecht. Zorg moet voor iedereen beter bereikbaar en toegankelijk zijn. Nog deze zomer komt minister Schippers met voorstellen om dit te realiseren.”
Waarschuwing
De praktijken waar de bereikbaarheid niet op orde was, hebben een waarschuwing gekregen. Ze krijgen twee maanden de tijd om hun zaakjes op orde te brengen. Als ze daarna nog niet voldoen aan de normen, kunnen ze een dwangsom van 2000 euro per week krijgen, tot een maximum van 30 duizend euro.
‘Maat is vol’
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is teleurgesteld over de uitkomsten van het onderzoek. “Huisartsen moeten in geval van spoed binnen 30 seconden bereikbaar zijn. Dat is een harde eis die de sector zichzelf heeft opgelegd en waaraan elke huisartspraktijk moet voldoen.” Voor de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) bewijzen de bevindingen van de inspectie dat het tijd is voor actie. “De maat is nu vol””, aldus directeur Wilna Wind. “Het is volkomen ontoelaatbaar dat patiënten in een situatie terechtkomen waarin ze met hun spoedvraag niet bijtijds te woord worden gestaan. Ik hoef niemand uit te leggen wat het betekent als je met een doodziek kind of een gapende wond na anderhalve minuut nog niemand aan de lijn hebt.” (ANP)