De organisatievernieuwing van de Achterhoekse zorgorganisatie Sensire is geslaagd: de bureaucratie is verlaagd en medewerkers houden meer tijd over voor de klant. Naar eigen zeggen is “het roer omgegooid” met behulp van nieuwe ICT-systemen.
Ondersteundende ICT
De oude, hiërarchische systemen zijn vervangen door systemen waarmee medewerkers elkaar, hun planning en de klantgegevens snel kunnen raadplegen. Sensire heeft managementlagen weggehaald en de wijkteams hebben de volledige verantwoordelijkheid voor de zorg gekregen. De medewerkers bepalen zelf, in overleg met de klant, hoe zij de dag indelen. Een goed ondersteunend ICT-systeem is daarbij onontbeerlijk, volgens Sensire. Hiervoor heeft de organisatie de hulp ingeschakeld van Nedap healthcare en consultancy bureau Quattri, die zorgaanbieders ondersteuning bieden om technologische oplossingen in de wijkzorg te implementeren.
Vernieuwing
De medewerkers van Sensire werken nu met speciale telefoons waarmee ze klantgegevens bekijken en de planning en urenregistratie volgen. “Dat scheelt veel tijd, waardoor er meer ruimte ontstaat voor het contact met de klant”, zegt Margret van Gessel, wijkverpleegkundige bij Sensire.
In de laatste, afrondende fase van haar organisatievernieuwing heeft Sensire nu ook de gehele administratie van de teams aan het centrale computersysteem gekoppeld, zodat er één systeem is voor de hele organisatie.