Veel sectoren schreeuwen de behoefte aan personeel van de daken. Zo ook de sector zorg en welzijn. Organisaties plaatsen het liefst op meerdere sites hun vacatures en hopen zo hun zichtbaarheid te vergroten en hun tekorten op te lossen. Maar is de vacature daar wel het juiste middel voor?
De tekorten zijn inmiddels al bijna ‘oud nieuws’ voor de media, maar voor het werkveld en de mensen die werken onder een te hoge werkdruk uiteraard niet. Van potentiële zij-instromers horen we helaas vaak dat zij teleurgesteld raken door de vele, hoe logisch ook, opleidingseisen.
We weten dat het personeelstekort in zorg en welzijn niet alleen is op te lossen door mensen die ooit al in de sector gewerkt hebben. Dus is er iets anders nodig, iets om de medewerkers in zorg en welzijn die zo onder druk staan weer te laten genieten van hun vak en waarom ze ooit in de sector zijn gaan werken. Én iets wat mensen vanuit een andere sector de tijd en mogelijkheid geeft om de overstap te maken om de huidige bevlogen medewerkers te gaan helpen.
Bevlogen medewerkers
Recruiters zetten steeds vaker ‘referral recruitment’ in om nieuwe medewerkers aan te trekken. Huidig personeel dat meezoekt naar geschikte nieuwe collega’s voor de openstaande vacatures levert een hogere kwaliteit kandidaten op. Het ervoor zorgen dat huidige medewerkers trots zijn en blijven én tevreden over de organisatie waar ze werken, is dus een belangrijke succesfactor om de arbeidsmarkt in balans te krijgen én de werkdruk van de ketel te halen.
Hoe mooi is het dan om te zien dat er steeds meer evenementen in de regio door de bevlogen medewerkers van zorg- en welzijnsorganisaties, zowel individueel als gezamenlijk, georganiseerd worden. Ook wel ‘live referral recruitment’ te noemen. Zo zijn er initiatieven waarbij de wervingsprocedure fors ingekort wordt tot één dag, waarna iedereen die door de selectie is gekomen een opleiding en baan aangeboden krijgt. Daarnaast zijn er in het hele land tijdens de Week van Zorg en Welzijn in de week van 11 tot en met 16 maart grootse banenfestivals, meet & greets, speeddates en andere netwerkevenementen waar geïnteresseerden kennismaken met de veelzijdigheid van de sector en met mogelijk nieuwe collega’s. Medewerkers die trots over hun betekenisvolle vak vertellen, zijn op die manier cruciaal voor behoud én werving.
Het einde van de vacature?
Voor zij-instromers die vanuit een andere sector overstappen, zijn zulke wervingsactiviteiten een makkelijke eerste stap om te ontdekken welke branche het beste bij hen past en welke opleidingsroute ze kunnen bewandelen om daar te komen. Dit verlaagt de drempel die zij ervaren als ze alleen naar vacatures zoeken. Ook het aanbod van onderwijs, werkgevers en regionale werkgeversorganisaties met maatwerk zij-instroom trajecten, zijn mooie initiatieven. Ook daarin krijgt bevlogen personeel vaak een rol, niet alleen voor de begeleiding, maar ook in het inrichten van de maatwerk opleidingstrajecten.
Betekent dit het einde voor de ‘old school’ vacature? Zeker niet, een goed opgestelde vacature is ten slotte toch een handig en gericht instrument. Door ook huidige medewerkers in te zetten bij werving, en bij het proces te betrekken, geef je ze ook op die manier waardering voor wie ze zijn en wat ze doen. Blije, betrokken en bevlogen professionals helpen zo hun eigen werkdruk te verlichten. En wie wil dat nou niet?
Jelle Boonstra