Cliëntenorganisaties in de zorg staan fors onder druk. Als gevolg van het regeerakkoord dreigt een structurele bezuiniging van mogelijk een kwart van het budget. In de projectsubsidieronde van het PGO-fonds werd ondanks alle inspanningen een groot deel van de subsidieaanvragen afgewezen.
Focus
De kwaliteit van bijvoorbeeld de platforms LPGGz en Platform VG wordt daardoor acuut bedreigd. Het ministerie van VWS pleit voor een samenbundeling van de cliëntenorganisaties, maar het noodzakelijke fusieproces en de dreigende bezuinigingen leiden de aandacht af van waar het werkelijk om zou moeten gaan.
Belangenbehartiging
Juist nu de vele beleidsveranderingen de positie van cliënten in de zorg raken, hebben de cliëntenorganisaties baat bij een krachtige belangenbehartiging in Den Haag. En wanneer de beleidsveranderingen worden doorgevoerd is hun rol in de voorlichting en informatievoorziening onmisbaar. Om nog maar niet te spreken over het belang van hun kennis van de ziektebeelden of beperkingen en de waarde van lotgenotencontacten.
Overheid en ook verzekeraars zeggen te hechten aan een sterke derde partijrol door cliënten. Dat kan echter geen vrijblijvende uitspraak zijn.
Derde partij
Gemeenten krijgen meer verantwoordelijkheden op het terrein van de begeleiding, dagbesteding en jeugd(zorg). Verzekeraars op hun beurt worden verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ. Heel goed dat beide partijen kijken hoe zij samen kunnen werken in de zorginkoop en aan een samenhangend aanbod. Veelzeggend was het dan ook dat ZN-voorzitter Hans Wiegel bij de presentatie van de bijbehorende Leidraad opmerkte dat de cliënten er ‘bekaaid’ van afkwamen. De verschuiving van verantwoordelijkheden moet gevolgen hebben voor de positie van cliënten. Zij hebben baat bij een goede informatievoorziening en onafhankelijke cliëntenondersteuning. En niet alleen een landelijk sterke belangenbehartiging maar ook lokaal en regionaal. Dat komt de kwaliteit van het beleid en de uitvoering daarvan absoluut ten goede. Reden genoeg voor het rijk, de gemeenten en verzekeraars om ook in krappe tijden hun verantwoordelijkheid te nemen voor een sterke stem van de cliënt.
Jan de Vries
directeur MEE Nederland
Zie www.meenederland.nl en volg Jan op twitter: www.twitter.com/jandevries_MEE