De adviezen vanuit de overheid worden met de dag aangescherpt. Als we daarmee verspreiding van het virus kunnen beperken en vertragen is dat natuurlijk geweldig. In mijn omgeving zie ik gelukkig steeds minder mensen die het een mediahype vinden en worden de adviezen heel serieus genomen.
Op afstand
Een van de adviezen luidt om zoveel mogelijk thuis te werken als dat mogelijk is. Dit kan natuurlijk niet bij elk beroep, maar in de zorg is er een groot aantal zorgverleners dat geheel of gedeeltelijk op afstand kan werken door online zorg te leveren. Dat de NZa haar beleidsregels heeft verruimd, zodat in de medisch specialistische zorg niet meer een verplicht fysiek consult nodig is, vind ik daarom een heel mooie ontwikkeling. Zo voorkom je enerzijds onnodige bewegingen van patiënten en anderzijds blootstelling van zorgprofessionals aan mogelijk besmette mensen.
Online zorg is niet nieuw. Alle technologie hiervoor is al jaren ruimschoots aanwezig en is niet heel anders dan bij het bestellen van boodschappen, boeken van reizen en regelen van onze bankzaken. In de zorg wordt het echter nog steeds maar zeer beperkt gebruikt. Het is mijn ervaring dat veel patiënten en zorgprofessionals, erg sceptisch tegenover online zorg staan. Als er gekozen kan worden, wordt er snel gekozen voor een fysieke ontmoeting, zoals ze dat gewend zijn.
Scepsis verdwijnt
Ik werk bij DiSofa online therapie, een online basis-GGZ instelling. Wat ik in onze praktijk zie, is dat de scepsis bij onze patiënten vaak al in de eerste paar minuten van een videogesprek verdwijnt en ruimte maakt voor enthousiasme en het zien van de voordelen. Dit wordt ook al meerdere jaren in de Nictiz eHealth-monitor benoemd: Voor gebruik zijn zorgprofessionals en patiënten vaak niet enthousiast over online zorg, maar als ze het eenmaal gebruikt hebben zijn beide partijen enthousiast. Voordelen zijn bijvoorbeeld dat zorg ook buiten kantoortijden geleverd kan worden en dat je er niet voor hoeft te reizen.
Ik heb de afgelopen dagen door de pandemie van meerdere collega’s en organisaties de vraag gekregen hoe dat dan gaat, dat online zorg leveren. Daarom deel ik graag mijn kennis en ervaring met u via dit blog.
Welke techniek moet ik gebruiken?
Techniek is zoals gezegd niet het probleem. Er is voldoende aanbod en soms wordt dit in organisaties zelfs al (op kleine schaal) gebruikt. Waarschijnlijk weet u zelf al wel welke technologie bruikbaar is. Wees daarbij kritisch op de beveiliging. Whatsapp en Facetime kan natuurlijk niet als het om patiëntgegevens gaat.
Voor welke patiënten?
Mijn ervaring is dat zorgprofessionals vaak onderschatten hoeveel patiënten voor online zorg in aanmerking kunnen komen. Wat wij in onze organisatie bijvoorbeeld zien, is dat een veelgehoord argument dat het alleen voor jongeren geschikt is, niet klopt. De leeftijdsverdeling van onze patiënten en die bij fysieke basis-GGZ, verschilt niet. Onze oudste patiënt is 80+.
Hoe pak je online zorg dan aan?
‘Just do it’ is mijn credo en dat is wat ik iedereen dan ook adviseer. Ga er mee beginnen en laat je scepsis verdwijnen door gewoon te doen. En daar kom ik dan aan bij het beloofde lichtpuntje. Want ik hoop dat als we straks, gedwongen door de pandemie, veel meer online zorg leveren, de scepsis zal verdwijnen. En dat zorgprofessionals én patiënten online zorg, ook na de pandemie, als volledig gelijkwaardige zorg zullen beschouwen met daarbij alle bijkomende voordelen als flexibiliteit, snelheid en duurzaamheid!
Joris Arts
Manager van DiSofa Online therapie