Het is duidelijk dat we na economische hoogtij in een recessie zullen belanden met grote gevolgen voor onze arbeidsmarkt. NRC (15 mei jl.) en de Intelligence Group (23 maart jl.) tellen een daling van 21 procent en respectievelijk 25 procent van het aantal vacatures in maart in Nederland. Binnen de zorgsector viel de reguliere zorg stil, de Nederlandse Zorgautoriteit stelt dat de omvang van de uitgestelde zorg al gauw 647.000 verwijzingen betreft.
Het werven van nieuw personeel lijkt voorlopig minder belangrijk; tijdens een crisis staat recruitment niet bovenaan de agenda. Maar is dat wel verstandig? Zorgorganisaties zijn in grote mate afhankelijk van schaars hoogopgeleid personeel, moet je dan niet juist nu je slag slaan?
Vacaturestop
Tijdens een crisis zijn er veel bedrijven die voor een vacaturestop kiezen. Onterecht, stelt Claudio Fernández-Aráoz in Harvard Business Review. In feite is er geen betere tijd om te werven dan nu. Juist nu zijn de beste kandidaten benaderbaar, kun je je onderscheiden van concurrerende organisaties en je ware leiderschap tonen.
Volgens The Economist maakte, vóórdat Covid-19 toesloeg, maar liefst 80 procent van de CEO’s zich wereldwijd zorgen over het gebrek aan talent, 30 procentpunt meer dan in 2012. En volgens Jim Collins kan ‘de stap van Good naar Great’ alleen gemaakt worden als je ‘de goede mensen aangetrokken hebt’. De coronacrisis verandert deze adviezen niet, ook nu maken mensen het verschil en moet je als organisatie hierin blijven investeren.
Financiële continuïteit bewerkstelligen
Als recruitment consultant spreek ik dagelijks met kandidaten over hun perspectief op de arbeidsmarkt. Ik herken de teruggang van het aantal vacatures en de uitdagingen waar zorgorganisaties op dit moment mee dealen. Negentig procent van de zorginstellingen verwacht door de coronacrisis een flinke daling van het bedrijfsresultaat. Een derde rekent op een omzetdaling van minimaal twintig procent, blijkt uit onderzoek dat door de vereniging voor zorgfinancials is gehouden. Er wacht zorgorganisaties en verzekeraars een enorme klus om de begroting van dit jaar rond te krijgen en voor elke individuele organisatie financiële continuïteit te bewerkstelligen.
‘Juist nu enorme kansen op de arbeidsmarkt’
Investeringen in ICT en vastgoed worden massaal teruggedraaid. Skipr schrijft op 7 april jl. dat zeventig procent van de geënquêteerden binnen de zorg besloten heeft grootschalige investeringen op te schorten. Een daling van het aantal vacatures houdt hiermee verband, terwijl er juist nu enorme kansen op de arbeidsmarkt aanwezig zijn om goede mensen aan te trekken. Of zoals Jim Collins het verwoordt: “Ware business leaders denken altijd voorbij overleven en kijken ook naar de kansen die een crisis biedt. Een belangrijke kans in crisistijd is de ongekende mogelijkheid om zeer getalenteerde mensen aan je te binden.”
Hoe juist nu toptalent werven?
Werven in crisistijd betekent rationeel en verantwoord kijken naar de mogelijkheden en specificeren welke bedrijfsonderdelen of bedrijfsstrategieën grote invloed hebben op het bedrijfsresultaat. Zij bepalen de continuïteit en het succes van de organisatie. Mijn advies is om daarbij te focussen op de volgende drie doelgroepen:
1. Young professionals
Bij de concurrenten staan de recruitmentactiviteiten op een laag pitje, dus een uitstekend moment om hoogopgeleide topmanagers en topspecialisten in spé binnen te halen. Het is bovendien een sterk signaal naar de buitenwereld “wij investeren in de toekomst” en de kosten van de investering zijn relatief laag.
2. Schaarse specialisten
In bepaalde segmenten is een grote schaarste, professionals zijn dan bijzonder moeilijk te vinden. Soms veroorzaakt door een tijdelijke piek, maar vaak ligt er een structurele oorzaak aan ten grondslag (lage opleidingscapaciteit of een technologische ontwikkeling die de vraag naar specialisten beïnvloed). Het is raadzaam deze schaarse specialisten actief te blijven werven.
3. Impressive people
Soms spreek je professionals met een enorme toegevoegde waarde voor hun organisatie en omgeving. Benader deze mensen en vraag ook je (top)managers wie zij graag hadden aangenomen afgelopen tijd. Het in crisistijd contact leggen alleen al maakt indruk en kan zomaar leiden tot een gesprek over de toekomst.
Zorgorganisaties aan zet
Hoe je recruitment activiteiten in crisistijd in de praktijk moet inrichten verschilt per sector en organisatie, maar het is aan te raden bovenstaande drie doelgroepen actief te blijven benaderen. Voor zorgorganisaties zijn er zelfs extra kansen aanwezig om juist nu toptalent aan te trekken. Onderzoek toont aan dat tijdens een crisis een hogere mate van autonomie, zingeving en vakbekwaamheid belangrijkere drijvers zijn en dat salaris juist een minder grote motivator is. Factoren die zorgorganisaties tijdens hun werving kunnen benutten. Bovendien staan zij door de coronacrisis al negen weken in de spotlight, Winston Churchill zou zeggen “Never waste a good crisis”!
Alexander Willemse
Senior Consultant Healthcare bij Derks & Derks