Op het gebied van transparantie in de zorg heeft Nederland nog een wereld te winnen.
Soms krijgen we een compliment uit onverdachte hoek. En dat nemen we graag in ontvangst. Dit keer betreft het onze website ZorgkaartNederland. De site van patiënten voor patiënten. Waar patiënten hun ervaringen met zorgverleners en instellingen geven zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
De lof voor Zorgkaart komt van KPMG, dat een groot internationaal onderzoek deed naar transparantie in de zorg. Onderzocht zijn zes gebieden van transparantie: uitkomsten van zorg, patiëntervaringen, financiën, governance, persoonlijk gezondheidsdossier en communicatie van zorgdata.
Nederland en Nieuw Zeeland staan over al die punten gemeten op plaats zeven in de wereld. Denemarken, Finland, Zweden, Noorwegen het Verenigd Koninkrijk en Australië scoren beter.
Maar als het gaat om patiëntervaringen staat Nederland met het Verenigd Koninkrijk op een gedeelde tweede plaats, net achter Israël. Dat komt volgens KPMG onder meer door ZorgkaartNederland waar steeds meer patiëntervaringen zijn te vinden.
Het kan beter
Tot zo ver het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat Nederland eigenlijk nog flink tekortschiet op het gebied van transparantie in de zorg. Dat geldt vooral als het gaat om informatie over wachttijden voor spoedeisende zorg en over heropnames in het ziekenhuis na eerdere ingrepen. Daar is nog een wereld te winnen.
Dat merken wij ook dagelijks aan den lijve als we met dokters, ziekenhuizen en zorgverzekeraars praten over meer inzicht in de zorg en de zorgkosten. Patiënten willen weten hoe goed een ziekenhuis of een dokter is, ook in vergelijking met een ander ziekenhuis of een andere dokter.
En ze willen weten waarom de wachttijd voor een bepaalde operatie in het ene ziekenhuis acht weken is, terwijl je in een ander direct aan de beurt bent. Is dat omdat het eerste ziekenhuis veel beter is? Is het omdat er bij het eerste ziekenhuis te weinig zorg is ingekocht door de zorgverzekeraar? En waarom is dat dan zo? Of is het omdat het andere ziekenhuis die bepaalde ingreep zo weinig doet dat (huis)artsen hun patiënten adviseren daar niet heen te gaan?
Patiënt moet wat te kiezen hebben
Dat zijn relevante vragen waarop patiënten antwoord willen. Want alleen dan kunnen ze echt kiezen welke zorg ze waar willen krijgen. De ervaringen van patiënten staan al op ZorgkaartNederland. Maar wij als Patiëntenfederatie zouden graag zien dat de kwaliteitscijfers van de artsen en instellingen daar ook op terechtkomen. Wie de patiënt echt centraal wil stellen – en dat roept tegenwoordig iedereen in de zorg – moet over openheid niet moeilijk doen.
Directeur Patiëntenfederatie Nederland