Was u ooit, net als wij, een backpacker die met een versleten rugzak door Zuidoost-Azië trok? Met niet veel meer bij zich dan een stel travellercheques en een zonnebril. De retourtickets kwamen van het reisbureau en van de mobiele telefoon had nog niemand gehoord.
In minder dan 30 jaar tijd is de wereld drastisch veranderd. Van fysiek naar online en van analoog naar digitaal. In veel economische sectoren zijn Apple, Amazon en Google min of meer de baas. De bank- en reisindustrie zijn koplopers in digitale transformatie, de gezondheidszorg zit in de achterhoede.
1 biljoen naar digitale zorg
Langzaamaan, en versneld door COVID-19, verdwijnen de handgeschreven recepten, faxen en cd-roms uit de zorg. De groeiverwachtingen voor ‘digital health’ zijn groot. Volgens een recente raming gaat in 2025 van elke zorgeuro 12 cent naar digitale zorg. Alleen al in Europa komt dit neer op een slordige 1 biljoen euro. Een serieus bedrag.
De gezondheidszorg reikt zoveel verder dan de spreekkamer waar dokters in witte jassen patiënten helpen. ICT-hipsters, big data-platforms en kunstmatige intelligentie betreden de zorgarena. En niet zonder reden; digitalisering draagt bij aan zelfmanagement, gedeelde besluitvorming en patiëntparticipatie.
Patiënten mondiger
Onderzoek laat zien dat beter geïnformeerde mensen beslissingen nemen die nauwer aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. En hier wordt veel beter van. Digitalisering is een uitstekende manier om patiënten mondiger te maken en zo hun angst te verminderen, hun tevredenheid te bevorderen en therapietrouw te vergroten.
Saltro, diagnostisch laboratorium in Utrecht, heeft de afgelopen jaren een patiëntvriendelijk digitaal Uitslagenportaal ontwikkeld. Gebruikers zien de resultaten van hun laboratoriumonderzoek in het Uitslagenportaal. Alle uitslagen zijn voorzien van een duiding, oftewel een uitleg van wat de gevonden waarde betekent. Plus een toelichting op de test. Wat is er eigenlijk gemeten? En dit alles in Jip-en-Janneke-taal.
Maatschappelijk rendement
Het Uitslagenportaal biedt gebruikers meer inzicht in hun gezondheid, leidt tot meer zelfregie en uiteindelijk ook tot minder zorggebruik, zo blijkt uit een onafhankelijk uitgevoerde analyse. Daarnaast levert elke geïnvesteerde euro een maatschappelijk rendement op van 4,8 euro.
Als we deze uitkomsten vertalen naar digitale zorg als geheel, zien we meer gezondheid, betere zorg en meer patiënttevredenheid. Dit is precies wat we nodig hebben in een wereld waarin de zorgvraag, de daaruit voortvloeiende zorguitgaven en de werkdruk van zorgprofessionals toenemen. Voortdurend en geleidelijk.
De toekomst is digitaal. Ook in de zorg. En daarom is het tijd dat we nadenken over onze digitale strategie en hiermee aan de slag gaan. Zodat we klaar zijn voor 2021 en daarna. Met een stevig plan en actie in onze rugzak.
Dr. Esther Talboom-Kamp, CIO Unilabs
Dr. Maaike de Vries, Springh en toezichthouder in de zorg