Nu het initiatief keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis duidelijk een plek heeft verworven, is de vraag hoe het verder moet. Het keurmerk voegt veel toe en verdient structurele inbedding.
Op 22 september was er een forumdiscussie over hoe het verder moet met het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis. Dit door de ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG ingestelde keurmerk heeft veel inspiratie en elan los gemaakt binnen de ziekenhuizen.
Voorafgaand aan de forumdiscussie werd door de sprekers inzichtelijk gemaakt wat de positieve ervaringen zijn geweest in de afgelopen jaren met de introductie van dit keurmerk. Ik zat in het forum waarin deze vraag werd besproken, samen met voorzitter Janneke Schermers, Manon Vanderkaa (directeur Unie KBO), Freddy May (directeur NOOM), Els Hekstra (directeur PCOB), Hans den Hollander (raad van bestuur ziekenhuis Tergooi) en Jacqueline Schuur (klinisch geriater ziekenhuis Tergooi).
Waardering
De eindconclusie van het debat was dat het keurmerk veel waardering oogst; het is het waard is om mee verder te gaan. Een zorgaanbieder illustreerde aan de hand van de eigen praktijk wat de waarde is geweest van het keurmerk. Nadat het ziekenhuis het de eerste keer niet hadden gehaald, hebben de medewerkers gezamenlijk de schouders eronder gezet. Ze hebben zoveel verbetering gerealiseerd dat zij dit jaar de trotse eigenaar zijn van het door de ouderen zelf ingestelde keurmerk.
Vooral de waardering door de ouderen zelf werd als inspiratie ervaren. Belangrijke vraag hierbij was of dit keurmerk iets extra’s toevoegt aan de bestaande keurmerken. Hierbij werd vooral als meerwaarde gezien dat het vanuit de ouderen zelf komt. Daar hechten wij als zorgverzekeraar ook zeer aan. Verder is de zorgvuldigheid waarmee het keurmerk is opgezet en geëvalueerd wordt van grote betekenis voor het draagvlak.
Inbedding
De vraag is de structurele inbedding van het keurmerk. Een van de mogelijke uitwerkingsvormen die werd geopperd, was dat de waardering van de ziekenhuizen en zorgverzekeraars zou moeten leiden tot afspraken tussen deze partijen over hoe zij kunnen meewerken aan het instanthouden van dit keurmerk. Hiervoor is nog overleg met de ouderenorganisaties nodig.
Opvallend op deze inspirerende dag was het grote aantal medewerkers van ziekenhuizen en vertegenwoordigers van ouderen. Ook werd er aandacht gevraagd voor de het ontwikkelen van een keurmerk Seniorvriendelijke zorg in de eerste lijn. Kortom: een mooie nieuwe ontwikkeling in de zorg van de ouderen voor de ouderen.
Senior adviseur bij Zilveren Kruis