Afgelopen week ontstond grote commotie rondom een ZZP-alarm. En dat is een fenomeen op zich. Het lijkt wel of de zorgverzekeraars eerder op een twitter-feed reageren dan op serieuze e-mails en telefoontjes. Een nieuwe werkelijkheid?
Eerst maar even de feiten. Ruim 40 procent van de declaraties die zzp’ers indienden bij de zorgverzekeraars bleek spoorloos te zijn. Ze werden bij drie grote verzekeraars als ‘niet binnengekomen’ verklaard. Dat betekent dat je ook niet hoeft te zoeken. Zo simpel was de reactie.
Geen buffer
Vervolgens gingen alle partijen naar elkaar wijzen. Waar hebben we dat eerder gezien de afgelopen weken? En nu wordt eindelijk schoorvoetend toegegeven dat er systeemfouten zijn in de software, dat er communicatiefouten en procedurefouten zijn. Ook dat klinkt niet onbekend. Het punt is alleen dat een zzp’er over het algemeen geen buffer heeft van drie maanden inkomen.
Het gaat er niet om iemand als schuldige aan te wijzen in deze complexe zorgwereld. Maar als zelfs een bevoorschotting, die normaal gesproken wel beschikbaar is, nu niet beschikbaar komt omdat daarvoor de termijn verstreken is,slaan de stoppen door. En dat gebeurde dus op Twitter. De media doken er in en dan is het opeens super-urgent.
Zwart gat
Voor de zzp’er is dit business as usual. Want de contractering voor zorg in 2015 was onverwacht onmogelijk geworden, voor 2016 is het nog een zwart gat. Het ministerie stuurt een juichend verhaal over het toestaan van onderaannemerschap bij zorginstellingen, maar de fiscus erkent dat niet. De beroepsvereniging V&VN erkent zelfs het beroep van zelfstandig zorgverlener niet. Een vakbond als NU91 al helemaal niet.
De bekende belangenverenigingen voor zzp’ers hebben geen idee wat er in de zorg speelt, laat staan dat ze zich kunnen inzetten voor echte oplossingen. De zelfstandige ondernemer staat er als eenmanszaak letterlijk alleen voor. Dat de passie blijft, is een wonder!
Begrijp me goed, dit is geen klaagzang. Het is gewoon de dagelijkse werkelijkheid van de zelfstandige ondernemer die in de eerste plaats bezorgd is om de cliënt. Die cliënt blijkt dat bovengemiddeld te waarderen met een 9,3. En laat dat nu de reden zijn waarom zorgverzekeraars toch graag met de zzp’ers willen werken! Maar of die cirkel rond komt….
Voorzitter van de coöperatieve vereniging van zelfstandige zorgprofessionals, marketingdeskundige en conceptontwikkelaar