‘E-health waait wel over’
Even terug in de tijd: 2010. Er was nog geen digitale zorg. Ik begon met mijn promotieonderzoek naar e-health in de huisartsenzorg en wilde te weten komen op welke wijze wij chronisch zieke patiënten in de huisartspraktijk ook digitaal goed kunnen begeleiden. Talloze huisartsen gaven destijds aan niet mee te willen werken aan dit onderzoek, want; ‘E-health waait wel weer over’ en ‘mijn patiënten willen en kunnen dat niet’, zo luidden de meest gehoorde bezwaren.
We zijn nu ruim 10 jaar en een pandemie verder. Inmiddels is e-health of digitale zorg niet meer weg te denken en blijkt dat patiënten juist erg tevreden zijn over digitale ondersteuning. e-health geeft ons allen laagdrempelige 24/7 toegang tot zorg. Digitale tools stellen ook burgers in staat zelf een aantal zaken rondom zorg af te handelen. Zo worden bezorgde ouders via goede websites zoals Thuisarts.nl gerustgesteld, als via een digitale vragenlijst blijkt dat hun kind gewoon verkouden is. Dit soort digitale voorzieningen ontziet de oververmoeide zorgmedewerkers en de overbelaste huisartsenpost.
‘Gewoon’ weer lange wachttijden
Geen vuiltje aan de lucht voor e-health dus? Helaas toch wel. Zodra de regels van de lock-down weer soepeler worden en het aantal coronagevallen afneemt, stappen veel zorgverleners weer in hun oude patroon. Met ‘normale’ spreekuren met ‘gewoon’ weer lange wachttijd aan de telefoon en overvolle wachtkamers. Zowel huisartsen en hun staf klagen weer ouderwets over de drukte in de praktijk. Tegelijkertijd zijn er talloze negatieve reacties op dappere digitale zorg initiatieven met bijvoorbeeld AI. Er wordt veel drama voorzien waarover hevig getwitterd, geschreven en geoordeeld wordt. Het geklaag en de negatieve reacties op innovaties zijn voor niemand prettig, niet voor zorgverleners en niet voor zorgvragers/patiënten.
Zijn we dan weer terug naar 2010? Niet helemaal. We zijn inmiddels een stuk wijzer geworden door meer wetenschappelijk bewijs over goede e-health. We zijn meer ervaren met de inbedding van digitale toepassingen in de zorg. En we snappen veel beter waar patiënten en burgers behoeften aan hebben. Dus laten we nu vooral niet terug stappen in oude patronen maar laten we samen aan de slag gaan met een stevige reorganisatie van de huisartsgeneeskundige zorg. Terug naar de tekentafel. Spreekuren ontwerpen die passen bij deze moderne tijd. Met digitale opties volledig ingebed in de organisatie. Met een constructief kritische en open houding naar dappere digitale initiatieven. Samen met wetenschappers en patiënten. Ik bouw mee aan die toekomst; u ook?
Esther Talboom-Kamp
Chief Innovation Officer bij Unilabs Group