Steeds meer zorgaanbieders zijn geïnteresseerd in het mogelijk maken van waardegedreven zorg, waardoor de resultaten van de behandeling van patiënten verbeteren en de kosten voor de gezondheidszorg verlaagd kunnen worden. In mijn visie kan dit alleen worden bereikt door de creatie van wat ik noem ‘de Intelligente Organisatie voor de Gezondheidzorg’.
Er is sprake van toenemende druk binnen de gezondheidszorg, veroorzaakt door een vergrijzende bevolking, toenemende chronische aandoeningen en stijgende (wereldwijde) kosten van gezondheidszorguitgaven. Tegelijkertijd zijn waarde- tegenover volume-systemen in opkomst – een paradigmaverschuiving van traditionele, pay-per-performance- naar value-based-care-modellen – en heeft de zorg te maken met een dramatische big data-explosie. Tot slot moeten patiënten nu ook als consumenten worden gezien.
Er is behoefte aan digitale transformatie en data-gedreven strategieën, bijvoorbeeld door de integratie van gezondheidsgegevens over data silo’s, en een 360°, longitudinale blik op de patiënt en zijn/haar medische geschiedenis. Verder wordt het meten van de gezondheidsresultaten en zorgkosten belangrijker, alsook de analyse van informatie die helpt om inefficiënties te verminderen. Daarbij is het ook het doel handmatige taken met lage waarde of overbodige diagnostische tests te vinden en te reduceren.
De focus moet liggen op:
• Ontsluiten van waarde uit de enorme hoeveelheden zorgdata uit meerdere databronnen en types, bijvoorbeeld met behulp van industriestandaards (e.g. FHIR), adapters en tekstanalyse (natural language processing)
• Integratie van de “waardeketen” van de gezondheidszorg, het verbinden van alle kernprocessen (zoals ERP of CRM), op basis van gemeenschappelijke en standaard stamgegevens, domeinmodellen en platforms
• Het meetbaar maken van data, door in-memory data-platformen en geavanceerde analysen om inzicht te krijgen in gezondheidsresultaten en operationele efficiëntie
• Transformeren en optimaliseren van alle gezondheidszorg-processen, door de patiënt en de gebruiker centraal te stellen bij het ontwerpen van intelligente IT-systemen
Een intelligente organisatie voor de gezondheidszorg ondersteunt het op waarde gebaseerde zorgmodel maar ook andere bedrijfsmodellen met deze essentiële componenten:
• Een Gezondheidsgegevens-platform: een volledig digitaal platform, met geoptimaliseerd gegevensbeheer en beveiliging, ter vervoeging staande in de (hybride) cloud. Hierdoor ontstaat een geharmoniseerde basis voor de gezondheidsgegevens (klinische, financiële, demografische data, maar bijvoorbeeld ook genomische patiëntgegevens)
• Een Intelligente suite van toepassingen voor de gezondheidszorg: oplossingen voor het analyseren en verbeteren van bedrijfsprocessen, die een superieure behandeling van patiënten mogelijk maken, en tegen lagere kosten. Dit omvat apps die de kernprocessen van ziekenhuizen, zoals opname, boekhouding enz. op nieuwe wijze benaderen (bijvoorbeeld door een online registratie door patiënten i.p.v. een handmatige opname, of door zelfcontrole). Hierdoor komt het tot een verbetering van de operationele efficiëntie en patiëntervaring.
• Een portfolio van intelligente technologieën: zoals kunstmatige intelligentie, machine learning, IoT en real-time analyse ingebed in bedrijfsprocessen (bijvoorbeeld geautomatiseerde facturering en opbrengstoptimalisatie, of intelligente klinische extractie)
Clemens Suter-Crazzolara
VP Product Management Healthcare
—
Clemens Suter-Crazzolara spreekt op 15 november op de Ehealth Convention van Skipr en Emerce. eHealth Convention gaat in op de laatste relevante ontwikkelingen, nieuwste toepassingen, innovaties en de impact daarvan op de zorg. Klik hier voor het volledige programma.