Veel belanghebbenden in de gezondheidszorgwereld begrijpen dat huidige gezondheidszorgmodellen niet duurzaam zijn. Ze begrijpen de impact die digitale transformatie kan hebben op het creëren van meer waarde in de gezondheidszorg, maar zijn niet zeker hoe dit kan worden gerealiseerd.
Eerder schreef ik over de behoeften in de gezondheidszorg aan een digitale transformatie om tot waardegedreven zorg te komen. In dit bericht wil ik enkele van de specifieke behoeften benadrukken, en hoe organisaties deze uitdagingen aanpakken. In samenwerking met zorgverleners van alle soorten en maten over de hele wereld zijn vijf strategische prioriteiten geïdentificeerd:
– Verbetering van de patiëntenervaring: elke patiënt is een consument en de verwachtingen van de consument worden overgebracht naar de gezondheidszorg. Digitale technologie verandert de traditionele rol van patiënten, waardoor beter geïnformeerde keuzes mogelijk worden met betrekking tot gezondheid en welzijn. Patiënten kunnen gemakkelijker toegang krijgen tot gezondheidsinformatie en hun eigen situatie diagnosticeren, eenvoudiger testresultaten en zelfs een betere behandeling krijgen.
– Verbetering van “patient outcomes”: de huidige patiënten willen de waarde zien van de opties die ze hebben voor hun specifieke gezondheidsproblemen, op basis van essentiële indicatoren en beoordelingen van andere patiënten met vergelijkbare omstandigheden. Pure statistieken zijn niet zinvol. De bewezen resultaten moeten specifiek relevant zijn voor de individuele patiënt en zijn of haar specifieke context.
– Geef macht aan de werknemers: Complexiteit is de vijand van de bemachtiging van het personeel. Het kan de kosten opdrijven en de voortgang vertragen. Dankzij nieuwe digitale hulpmiddelen kunnen medewerkers evalueren hoe ze werken en het maximale halen uit hun professionele training, waardoor ze worden bevrijd van papierwerk en zich kunnen concentreren op patiëntenzorg.
– Slim en efficiënt werken: providers hebben te maken met constante kostendruk en beperkte middelen. Een volledig nieuwe digitale kern zal de basis vormen van een slimmer bedrijf – gebruikmaken van Internet of Things (IoT) en machine learning voor hogere automatisering, en het aanbieden van cockpits met ingebedde analyses, predictie en simulatie, om een flexibel zenuwstelsel voor de hele organisatie te waarborgen.
– Toepassen van data-gedreven klinische innovaties: de meest dramatische verandering in de digitale economie wordt aangedreven door hyperconnectiviteit en Big Data-wetenschap. Deze zullen bijna elk bedrijfsmodel in de gezondheidszorg transformeren. Het vermogen om patiënten te monitoren, gezondheidsgegevens te verzamelen en vroegtijdig te reageren op of zelfs te voorspellen, zal de waardeketen van de gezondheidszorg enorm veranderen en de manier waarop zorgverleners zorggeven aan hun patiënten.
Hoe pakken spelers in de gezondheidszorg deze strategische prioriteiten aan? Hieronder voorbeelden van organisaties die een of meer van de digitale prioriteiten aannemen.
– Het grootste kankercentrum van Europa, Gustave Roussy, behandelt meer dan 1.000 nieuwe kankerpatiënten per maand. Gustave Roussy integreert de patiëntgegevens op één platform om nauwkeurigere behandelingsopties voor hun patiënten te ontwikkelen.
– CBmed ontdekt en valideert nieuwe biomarkers en voert translationeel biomarkeronderzoek uit. Ze willen in 2030 ’s werelds meest erkende centrum voor biomarkeronderzoek worden. Ze halen waarde uit patiëntgegevens om nauwkeurigere behandelingsopties voor patiënten te identificeren.
– Mercy kan al zijn gegevens samenbrengen en analyseren. Bovenop de miljoenen dollars aan besparingen biedt Mercy zijn patiënten betere diensten door de juiste zorg te voorspellen en voor te schrijven.
– Ongeveer 347 miljoen mensen wereldwijd hebben diabetes. De totale sterfte door diabetes zal naar verwachting met 50% stijgen in de komende 10 jaar (WHO). Maar diabetes is niet onvermijdelijk. Roche creëerde een mobiele app, om artsen in realtime de voortgang van hun patiënten via een dashboard te laten volgen.
– Een van de vijf mannen of vrouwen zal in de toekomst onder een hartfalen leiden – en de mortaliteit van patiënten met hartfalen is na vijf jaar ongeveer 50 procent. Hartfalen is behandelbaar, maar nieuwe veilige en doeltreffende behandelingen zijn dringend nodig omdat de kwaliteit van leven laag is en de mortaliteit nog steeds hoog is bij deze ziekte. Bayer maakt de weg vrij voor de integratie van digitale apparaten in toekomstige klinische studies om de situatie te verbeteren.