Digitale hulpmiddelen in de ouderenzorg, ze helpen het personeelstekort en ze helpen het tekort niet. Enerzijds zijn ze noodzakelijk. Er zijn straks niet meer genoeg mensen om zorg te leveren. Het is daarom essentieel dat technologie taken overneemt van zorgmedewerkers. Anders krijgen zij hun werk nooit gedaan.
Anderzijds is het implementeren van technologie op korte termijn een reden dat het tekort tijdelijk hóger wordt. UtrechtZorg noemt in hun onderzoek meerdere voorbeelden van mensen die eerder met pensioen gaan vanwege een nieuwe applicatie. Het artikel quote een manager die zegt: “Wij zien het ziekteverzuim stijgen als er een nieuwe applicatie wordt uitgerold.”
In deze blog werpen kijken we naar de rol van persoonlijkheid en competenties, om het zorghart te begrijpen. Persoonlijkheid voorspelt in hoeverre iemand open staat voor nieuwe applicaties. Meer nog dan leeftijd. Als management begrijpt hoe persoonlijkheid een rol speelt kunnen zij makkelijker de juiste interventies plegen tijdens de uitrol van een applicatie.
Big Five
Het persoonlijkheidsonderzoek Big Five behoeft geen toelichting meer. Dit model is het meest bekend in de markt om iemands persoonlijkheid te typeren. Oké, even een snelle reminder…
De Big Five Test scoort op vijf factoren:
· Neuroticisme versus stabiliteit
· Extraversie versus introversie
· Openheid voor ervaring versus geslotenheid
· Consciëntieusheid (zorgvuldigheid) versus laksheid
· Vriendelijkheid versus antagonisme
Technology Acceptance Model
Onder de lezers waarschijnlijk een minder bekend model is het wetenschappelijke Technology Acceptance Model (TAM). Binnen de IT is dit een vaak gebruikt model. Het TAM verklaart acceptatie en gebruik van technologie vanuit de houding van (potentiële) gebruikers. Deze houding bestaat aan de ene kant uit overtuigingen over het nut en gebruik van de technologie en aan de andere kant gedrag: is iemand voornemens om ook echt met de technologie aan de slag te gaan?
Nu weet Freddify hoe gewenste gedragscompetenties in de zorg voortkomen uit persoonlijkheid. Daarom is het interessant om te kijken hoe persoonlijke kenmerken het gebruik van nieuwe technologie bepalen.
Dit effect is recent onderzocht door wetenschappers in Library Philosophy and Practice.
De sterkste en meest bruikbare verbanden die zij hebben gevonden staan hieronder:
– “Extraversie” heeft een positieve invloed op overtuigingen over nieuwe technologie én de intentie om ermee aan de slag te gaan.
– “Openheid voor ervaring” heeft een positieve invloed op iemands overtuigingen over een nieuwe applicatie. Maar deze positiviteit heeft geen invloed op gedrag. Het feit dat mensen open tegenover de applicatie staan betekent dus niet direct dat ze deze ook echt gaan gebruiken.
– Mensen die “emotioneel stabieler” zijn blijken meer bereid om nieuwe technologieën daadwerkelijk te gebruiken dan neurotische mensen. Hoe minder stabiel hoe negatiever mensen over de technologie zijn, zowel vóór als na het eerste gebruik.
– “Zorgvuldige mensen” zijn juist positief over de technologie, zowel vóór als na het eerste gebruik.
Hoe dit in te zetten?
De resultaten tonen dat twee persoonlijkheids-assen een negatieve “technology acceptance” voorspellen. Het gaat om Neuroticisme en Zorgvuldigheid. Het knelpunt bij neurotisch aangelegde mensen speelt zich vooral in het hoofd af. Het knelpunt bij onzorgvuldige mensen ligt bij de praktische vaardigheden.
Het hoofd: Neuroticisme
Neurotische mensen zijn angstiger en negatiever. Zij zien meer beren op de weg. Dat zie je terug in de resultaten van het empirische onderzoek. Mensen met een neurotische inslag beoordelen de technologie negatiever, nog voordat ze deze hebben gebruikt. Ze verwachten dat het veel tijd kost en dat het weinig oplevert. Vaak zit hier een andere angst onder: “kan ik dit wel?”
“Toen ik hoorde dat we weer een nieuw EPD kregen had ik slapeloze nachten.”
Deze mensen moeten vooral op hun gevoel en angsten aangesproken worden tijdens gesprekken en coaching. Een vaste aanspreekpunt waar deze mensen met hun ‘gekste’ vragen terecht kunnen. Een geruststellende arm om de schouder. Iemand die hen het gevoel geeft dat ze er niet alleen voor staan en dat het hen gaat lukken.
De vaardigheden: Consciëntieusheid
Dan heb je een type mensen die echt meer moeite hebben om een technologie onder de knie te krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat hoe zorgvuldiger iemand is, hoe positiever hij of zij is over de gebruikte techniek. Daaruit kun je afleiden dat het voor onzorgvuldige en chaotische mensen lastiger is om iets nieuws te leren. Computers zijn streng. Een stap overslaan, iets niet aanvinken, een veld open laten… het kleine slordigheden maar “computer says no”. Iets wat heel frustrerend kan werken als iemand zelf niet ziet wat hij fout doet.
“Waarom werkt het bij mij nooit?? Wat een rotprogramma!”
Deze mensen hebben meer training nodig op taakniveau. Een vertrouwd aanspreekpunt is niet nodig, maar er moet wel altijd iemand paraat staan om mee te kijken. Simpele handleidingen die makkelijk terug te vinden zijn. Mensen hoeven niet per se gerustgesteld te worden, maar ze moeten wel begeleid worden. Onzorgvuldige mensen kunnen een technologie zeker leren, maar moeten een handeling vaker doen voordat het er echt in zit. Hands on trainingen zijn dus aan te raden.
De ideale digicoach
Als uitsmijter: volgens de onderzoeksresultaten zijn de beste digicoaches dus extraverte en zorgvuldige persoonlijkheden!
Oprichter en directeur Freddify