Duurzaamheid staat bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. Twee derde van de organisaties vindt duurzaamheid zelfs belangrijk voor de concurrentiepositie. Desalniettemin is bij slechts 36 procent van de bedrijven duurzaamheid echt een geïntegreerd onderdeel van de bedrijfsstrategie. Er is dus een flinke kloof tussen weten en doen. Die ontstaat door het verschil tussen korte- en langetermijndenken.
Het kan aan de crisis liggen, of aan de lage olieprijs, maar we horen de laatste tijd minder over duurzaamheid. Tot 2013 kon geen manager iets zeggen over zijn of haar bedrijf zonder het woord ‘duurzaamheid’ te gebruiken. De hype is voorbij, maar dat is alleen maar goed nieuws. Het betekent namelijk niet dat het thema verdwenen is, maar dat het is ingeburgerd.
Beloning
Wereldwijd onderzoek van het Amerikaanse consultancybureau McKinsey uit juli 2014 toont aan dat veel bedrijven al actie ondernemen om duurzaamheid te integreren in de dagelijkse activiteiten. De onderzoekers maken daarbij de kanttekening dat bedrijven die dit doen, aanlopen tegen verschillende uitdagingen. Zo ontbreekt een directe stimulans, of beloning, om duurzaamheid te implementeren en zetten de initiatieven de korte termijnresultaten onder druk.
Duurzaamheid is een langetermijnstrategie. Een van de officiële definities van duurzaamheid is: ‘ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen’.
Imago
Toch is er direct rendement te halen uit investeringen in duurzaamheid. Volgens het onderzoek van McKinsey kan technologie daarbij helpen. Een goed voorbeeld daarvan is het digitaliseren van papieren dossiers, wat er voor zorgt dat informatie overal en altijd beschikbaar is waar dat nodig is. Dat bespaart op de lange termijn enorm op fossiele grondstoffen, zoals hout. Op de korte termijn levert het echter ook besparingen op, bijvoorbeeld op dure vierkante meters voor archiefkasten en op personeelskosten. Het draagt ook direct bij aan het imago, want de gegevens zijn accuraat en actueel en direct beschikbaar. Dat vermindert het risico op fouten en verhoogt de klanttevredenheid.
Ook videoconferencing is een oplossing die duurzaamheid op zowel de lange als korte termijn rendabel maakt. Deelnemers hoeven niet meer naar een vergaderlocatie te reizen. Dat bespaart op fossiele brandstof en reduceert de CO2-uitstoot. Volgens cijfers van de Climate Neutral Group kan dat oplopen tot een reductie tot wel 50 procent. Het levert ook een directe besparing op in de reiskosten. Het betekent daarnaast dat vergaderingen mensen minder vaak weghouden van kantoor en huis. Dat zorgt voor blijere, en dus productievere, medewerkers.
Verstandig
Bedrijven hoeven dus niet per se verder te kijken dan het lopende kwartaal om duurzaamheid te integreren in de bedrijfsstrategie. Duurzaamheid staat niet haaks op het doel van het continu verhogen van de winstgevendheid en de waarde voor aandeelhouders. Het draagt daar zelfs aan bij. Zo neemt men de maatregelen om verstandig met energiebronnen en het milieu om te gaan voor het nageslacht én voor de aandeelhouder.
Pieter Rahusen