Cruciaal is hoe je woonzorgconcepten kunt ontwikkelen waarin een positieve beleving van de bewoner het doel en vertrekpunt vormt, en waarin ook medewerkers zich thuis voelen en kunnen excelleren in hun vakgebied. Een duidelijke visie op dit thema is nodig, zodat er prettig geleefd en gewerkt kan worden.
Veranderende vraag en keuzevrijheid
“Zoveel mensen, zoveel wensen”: dit geldt ook zeker voor ouderen. Ik zie veel variatie in de vraag naar prettig wonen voor ouderen in onze onderzoeken en in de praktijk bij de projecten die we opstarten en begeleiden. Het gaat hierbij om ouderen met en zonder een zorgbehoefte. Mensen willen prettig en comfortabel leven en de woning en omgeving zijn hierin belangrijke factoren/componenten. Het gaat dus zowel om het op een goede manier organiseren van de services als om de plek waar de woning staat. Door met zorgpartijen en met de (toekomstige) bewoners in gesprek te gaan over hoe ze willen werken, wonen en leven bereiken we meerwaarde en wonen met zorg die aansluit op de behoefte. De woon-zorg vraag van senioren is zeer gevarieerd en dat moet leiden tot meer variatie in woonvormen en nieuwe woonzorgconcepten zodat ouderen iets te kiezen krijgen.
Visie op gastvrijheid: gebouw en organisatie
Onze ervaring, na ingebruikname van nieuwe woonzorggebouwen, is dat de tevredenheid toeneemt als ouderen en medewerkers comfortabel kunnen wonen en werken en de ouderen keuzes hebben, zowel op het gebied van diensten/services als ook ten aanzien van gebouweigenschappen. Dit vraagt om een duidelijke visie op gastvrijheid, voordat het ontwerpen start. Bij het eerste idee voor een nieuw gebouw vragen we dan ook om voldoende tijd hier aan te besteden. In de beginfase van een ontwikkelingstraject heb je namelijk nog de meeste invloed op hoe je nieuwe woonzorggebouw wordt vorm gegeven.
Steeds vaker merken we bij het ontwikkelen en vormgeven van gastvrijheid dat vastgoed een bepalende factor is voor de mogelijkheden in de organisatie. Het gebouw vormt een belangrijk kader waarbinnen de gastvrijheid wordt vormgegeven. Zowel de cliënt als de professionals betrekken dit gebouw als fysieke omgeving van de gastvrijheidsbeleving. Maar de beleving van gastvrijheid gaat veel verder dan dat. Het gaat ook over het gastvrij inrichten van je organisatiesystemen en processen, en het gaat over een gastvrije houding en gastvrij gedrag. Dat bestuurders en/of management hier een cruciale rol in spelen is evident.
Een belangrijke vraag hierbij is hoe je woonzorgconcepten kunt ontwikkelen waarin een positieve beleving van de bewoner het doel en vertrekpunt vormt, en waarin ook medewerkers zich thuis voelen en kunnen excelleren in hun vakgebied. Met het juiste gastvrijheidsconcept maken organisaties het positieve verschil voor hun klanten, bezoekers, patiënten en medewerkers.
Door het combineren van de kennis op het gebied van zorgvastgoed met de kennis van gastvrijheidsconcepten, zijn we in staat zorgorganisaties integraal te assisteren op dit terrein. Het ontwikkelen en vasthouden aan je visie op gastvrijheid helpt om aantrekkelijke woonzorggebouwen te realiseren waar bewoners zich echt thuis voelen en waarin medewerkers kunnen excelleren.
René Lolkema, domeinleider Zorg en Wonen bij HEVO
Maarten Bos, Senior Hospitality Consultant bij de Hospitality Consultants van de Hotel Management School Maastricht (HMSM)
René Lolkema en Jeroen Frerichs van HMSM spreken op het Skipr-evenement Ingrediënten voor gastvrij leiderschap. Op 14 mei 2020 kijken we naar de elementen waaruit gastvrij leiderschap is opgebouwd. U krijgt concrete handvatten voor het creëren van de juiste randvoorwaarden om gastvrijheid in uw organisatie vanzelfsprekend te maken. Kijk hier voor het programma en om u aan te melden.
s.oakes@galleryhouse.nl
Partijen hebben zich jarenlang teveel gericht op zorg en productie. Dit zie je ook terug in het vastgoed waarin alles ‘zorg’ ademt. Inmiddels weten we dat mensen steeds meer de regie nemen om daarmee de kwaliteit van ’t leven vast te houden of zelfs te verbeteren. Het gaat steeds meer over leefstijl en welbevinden waarin zorg op de achtergrond staat. Als we dat kunnen intrigeren in een woonvorm met interessante hotel waardige faciliteiten waar medewerkers ook op meerdere terreinen (ook zorg) kunnen worden ingezet, heb je goed begrepen hoe conceptontwikkeling werkt.