De zorg heeft als sector goede kaarten om nieuwe talenten aan te trekken. Mensen vinden het doorgaans fijn om een rol van betekenis te spelen in het leven van anderen. Maar om te komen van interesse tot daadwerkelijke instroom is meer nodig – zeker als je wilt voorkomen dat ze aan de achterkant weer uitstromen.
Persoonlijke kleur in arbeidsrelatie
Uit ons jaarlijkse Randstad Employer Branding-onderzoek blijkt dat er vijf drijfveren zijn waarom mensen kiezen voor een werkgever. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden staan op één, snel gevolgd door de zachtere waarden zoals een prettige werksfeer en een goede privé-werkbalans. Interessant werk en de werklocatie (en daarmee reistijd), completeren de lijst.
De zorgsector heeft verschillende cao’s met salarisschalen waardoor er weinig ruimte is voor een op het individu afgestemde invulling van het loon. Maar dat geldt niet voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. Invloed hebben op wanneer je wilt werken, kiezen voor meer vrije dagen of het doen van een opleiding in plaats van een eindejaarsuitkering. Het zijn voorbeelden waarmee je als werkgever persoonlijke kleur kunt geven aan een arbeidsrelatie.
Maatwerk geeft ook perspectief aan baanzoekers buiten de sector. Mensen met andere individuele skills, competenties en talenten.
Kijk wat er mogelijk is
Er wordt regelmatig over dit soort initiatieven geschreven. En er wordt vaak over gesproken. Nog beter zou het zijn als we frequent gaan experimenteren. Als we samen leren wat wel en niet werkt.
Hoe? Door medewerkers te betrekken bij het doorvoeren van kleine veranderingen. Door in verbinding te staan en in gesprek te zijn met talent dat al binnen je organisatie aanwezig is. Bied hen de ondersteuning om hun baan zo goed mogelijk uit te voeren. Geef ruimte en verantwoordelijkheid om invulling te geven aan hun behoeften. Heb oog voor hun perspectief. Welke kansen liggen er? Hoe kunnen medewerkers zich ontwikkelen? Niet alleen binnen hun team, locatie of zorgorganisatie maar misschien ook wel daarbuiten. Zodat mensen in ieder geval voor de sector behouden blijven.
Durven en doen
Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Iedere verandering, ook die naar modern werkgeverschap, begint met durven en doen. Samen met medewerkers. En ja, dan kan het zijn dat het niet het gewenste resultaat oplevert. Maar leren van experimenteren doe je altijd. Bovendien creëer je betrokkenheid. Omdat er wordt gekeken, geluisterd en gehandeld naar de individuele behoeften van medewerkers. Dat is iets wat met name Gen Z aanspreekt. De tijd van one size fits all is voorbij. Ruim baan voor individuele wensen van verschillende mensen.
Saskia van Wieringen is directeur Randstad Zorg bij Randstad Nederland.