Wij zijn bij ZN op macroniveau met de zorg bezig, maar bij die ene patiënt of verzekerde komt het allemaal samen. Uiteindelijk draait het om de patiënt en de verzekerde. Die wil dat de zorg is geregeld als hij of zij die nodig heeft. Ook ik heb persoonlijk regelmatig ervaren hoe mensen in de zorg het verschil kunnen maken, vaak ook op hele bepalende momenten.
De verzekerde centraal
Ik werk nu een paar jaar bij Zorgverzekeraars Nederland. Daarvoor werkte ik bij a.s.r. Ook daar had ik de ambitie om het belang van de verzekerde centraal te stellen in alles wat we deden. De overstap naar ZN heb ik gemaakt door de drive om te kijken hoe we met elkaar nog meer vanuit het belang van de verzekerde de zorg vorm kunnen geven. En steeds de vraag te stellen: hoe beleeft de verzekerde dit, wat voegt het toe?
Zorg is mensenwerk. Maar juist die mensen staan onder grote druk. We staan voor grote uitdagingen waar we met zijn allen in de zorg, maar met de nieuwe regering voorop, hard mee aan de slag moeten gaan. De arbeidsmarkt is er één van, en misschien wel de belangrijkste. Het tekort aan zorgprofessionals is nijpend. Dat wordt over tien tot vijftien jaar alleen maar erger, door de dubbele vergrijzing van patiënten en werknemers in de zorg.
De mensen zijn eerder op dan het geld
Prognoses geven aan dat straks één op de vier werkenden in de zorg moet werken om die op peil te houden. Dat is niet haalbaar. In discussies over de zorg gaat het vaak over geld. Maar de mensen zijn eerder op dan het geld. Uit onderzoek blijkt dat zorgprofessionals zich te vaak onvoldoende gewaardeerd voelen. Terwijl je juist de zorgverleners moet koesteren.
Dat kunnen we onder andere doen door meer aandacht voor opleiding en loopbaanontwikkeling en het geven van verantwoordelijkheid. Ook is veel winst te behalen door meer rekening te houden met de levensfase van medewerkers, bijvoorbeeld bij het maken van de dienstroosters. Door de inzet van zzp-ers draaien vaak de vaste krachten de avond-, nacht- en weekeindediensten, dat kan hen opbreken.
Eerste stap is digitalisering
Natuurlijk vraag ik mij ook af hoe zorgverzekeraars zorgaanbieders kunnen ondersteunen om hun werknemers te behouden en aan te trekken. Om het werk in de zorg aantrekkelijk te houden, om te zorgen dat medewerkers met voldoening de werkdag kunnen afsluiten. Een belangrijke eerste stap is de zorg verder te digitaliseren, om de werkdruk beheersbaar te houden. Daar waar het kan, moeten we digitale innovaties inzetten. Natuurlijk altijd samen met de patiënt, die moet zelf kunnen kiezen of hij of zij de zorg fysiek of – indien mogelijk – digitaal krijgt.
Zorgverzekeraars willen digitalisering versnellen en onderzoeken welke bestaande initiatieven er lopen, welke meerwaarde hebben en dus opschaling ‘verdienen’. Zo onderzoeken we de mogelijkheden voor medische service centra, waar patiënten van verschillende zorgaanbieders centraal en digitaal gemonitord worden. Omdat een relatief klein aantal zorgprofessionals op grote schaal deze patiënten begeleidt, is deze zorg 24/7 beschikbaar.
Samen de schouders eronder
We hebben vorig jaar gezien dat door de Corona-crisis digitale zorg een vlucht heeft genomen. We hebben veel bereikt, maar ik zou graag alle partijen in de zorg – van patiënten en zorgaanbieders tot het nieuwe kabinet – willen oproepen om de schouders er onder te zetten. Om samen verder te kijken wat mogelijk is, om belemmeringen op te lossen en de digitale zorg uit te breiden.
Digitalisering kan een deel van het arbeidsmarktprobleem oplossen, maar verbetert ook de zorg. De patiënt, en om hem of haar gaat het immers, krijgt kwalitatief goede zorg en meer eigen regie. Ook digitale zorg is mensenwerk.
ZN was medeorganisator van het Grote Zorgdebat maandag 8 maart. Lees hier alle blogs en nieuwsartikelen hieromtrent.