Stel je voor, je kunt deelnemen in een mooi gebouw bij jou in de wijk, een gebouw met een sociale functie, waar jij, of je familie of kennissen, direct baat bij hebben. Een overzichtelijk, niet te groot project, waarvan je dagelijks kunt zien hoe het gebruikt wordt. Binnenkort kan dat: dan kunnen we obligaties kopen van zorgorganisaties: de NL zorgobligatie.
Voor zorgorganisaties kan de zorgobligatie een uitkomst zijn om vernieuwingen in hun woon-zorgaanbod te financieren. Sterker nog, in een tijd waarin vrijwel het gehele zorgstelsel op de schop gaat, is het noodzakelijk om ook de financiering van het zorgwonen te vernieuwen.
De collectieve voorzieningen zijn niet meer heilig. De overheid trekt zich terug, de zorgondernemer moet zich steeds meer als ‘gewone’ ondernemer, maar dan wel met een maatschappelijke opdracht, gedragen.
Voorwaarden
Tegelijkertijd zijn de traditionele geldverstrekkers, de banken, sinds de kredietcrisis minder toeschietelijk om geld te lenen. De regels voor de banken zijn strikter geworden en daarmee ook de regels voor leningen aan zorgorganisaties: beperktere leningen met veel meer voorwaarden. Alternatieve financieringsmogelijkheden voor situaties waarin de bancaire financiering en het eigen vermogen tekort schieten, zijn dus zeer gewenst.
Crowdfunding
Om iets nieuws te vinden, is het ook goed om naar oude gebruiken te kijken. De nieuwe tijd en ‘de goede oude tijd’ komen bij elkaar in een ouderwetse vorm van financiering: de obligatie. Samen met leden en kennispartners AFS, Creditform, ILFA Treasury Support, Rutger & Posch en EnterNext, ontwikkelt ActiZ nu de NL zorgobligatie.
Is dat nou zo bijzonder? Decennia terug was het gebruikelijk om obligaties uit te geven – ook als zorginstelling. Er was doorgaans een (verzuilde) achterban die de obligaties van de instelling uit hun ‘eigen zuil’ kocht. Ook zonder verzuiling heeft een zorgorganisatie een achterban: de wijk, de familie en andere betrokkenen. Dus nee, heel bijzonder hoeft het niet te zijn. De regels zijn wellicht wat ingewikkelder geworden. En de mogelijkheden zijn groter, want je kunt de obligatie ook uitgeven in de vorm van crowdfunding, waarbij alle netwerken in alle vormen – digitaal, sociaal, professioneel, etc – kunnen worden ingezet. Crowdfunding zorgt voor een heel direct contact tussen investeerders, de achterban, en ondernemers.
Eigenaarschap
Het nieuwe zit misschien ook niet zozeer in het uitgeven van de obligatie, maar in de creativiteit van de ondernemer die gestimuleerd wordt door de extra mogelijkheden die deze vorm van financiering biedt. Net dat beetje extra financiering om een mooi innovatief woon- of leefconcept te ontwikkelen, waarbij de betrokkenheid en steun in de wijk al ligt besloten in het ‘eigenaarschap’ van de wijkbewoners die geïnvesteerd hebben in dat concept.
Een degelijke investering
De samenwerking met de nieuwe partners in dit speelveld is nog wat onwennig. Hoe we precies tot het optimale aanbod van obligaties komen, hoe de prospectus er precies uit ziet, dat gaan we nu in de praktijk onderzoeken. Acht zorgorganisaties gaan aan de slag met de NL zorgobligatie, samen met partners uit de financiële wereld. Dat is spannend. Maar tegelijkertijd ook heel dichtbij en concreet. Want een mooie woning in een goed woon-zorg centrum, daar is altijd vraag naar. Investeren in de zorg: dat is een degelijke investering, zou ik zeggen.
Aad Koster
Directeur ActiZ